23948sdkhjf

Examensarbete förkortar driftstopp

I en maskinhall på ett tillverkande företag står bearbetningsmaskiner och spottar ut detaljer på ett löpande band. Det ser ut som att maskinerna uppnår maxkapacitet, skärvätskan sprutar, verktygen är i rörelse och lådan med överblivet metallspån fylls på.

Det krävs mycket för att stanna en maskin och testa nya arbetsmoment. Richard Hjertqvist och Emil Hafsteinsson, har genom sitt examensarbete kommit fram till en lösning där nya arbetsmoment kan testas virtuellt så allt är klart innan produktionen stoppas.

När maskiningenjörsstudenterna Richard Hjerqvist och Emil Hafsteinsson skulle påbörja sitt examensarbete fick de kontakt med Högskolans forskningspartner Powertrain Engineering Sweden. Forskning från Högskolan i Skövde har visat att ledtiden i en av bearbetningsmaskinerna på företaget kan kortas genom att byta plats på två verktyg. Powertrain Engineering Sweden ville att forskningen skulle verifieras innan underhållstekniker tog maskinen ur drift. Emil och Richard tog därför fram virtuella modeller som kunde simulera arbetsmomentet.  

- Vi använde ett CAD-program där vi byggde både de virtuella modellerna och simuleringen. Det började med att få ett objekt i rörelse som vi sedan utvecklade mer och mer där fler moment lades till. Under arbetets gång blev det tydligt, både för Richard och mig, vilken effekt det här skulle kunna få för tillverkande företag, säger Emil Hafsteinsson.

Idag måste företag stoppa sin produktion. Genom Emil och Richards examensarbete  har de besparat Powertrain Engineering Sweden timmar av fysisk handpåläggning. 

- I vissa fall har det varit svårt att se vart rimliga begränsningar för simuleringen skulle dras, vilka aspekter ska vi simulera och vilka delar som kan byggas på vid framtida undersökningar, säger Richard Hjertqvist.

Examensarbetet visar att det finns mycket för tillverkingsindustrin att vinna genom att ta arbetet till nästa nivå. Arbetet med att systematisera med virtuella modeller och simulering för att verifiera sparar tid, resurser och förkortar driftstoppen som krävs. Powertrain Engineering är väldigt imponerade av resultatet.

- Examensarbetet var en viktig del av ”Virtual Factories with Knowledge Driven Optimization (VF-KDO)” projektet. Virtuell verifiering av optimerade processlösningar är vårt mål och Richard och Emil har visat oss, på ett väldigt övertygande sätt, vilken potential virtuella processmodeller har. Väl genomfört arbete med imponerande resultat som överträffade våra förväntningar, säger Goran Ljustina på Powertrain Engineering Sweden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081