Tillverkare växlar upp renoveringar
Industriväxlar och –drifter finns i stort sett i alla industrigrenar. En inte ovanlig inställning till dessa är att så länge de snurrar som de ska anses allt vara bra, de bara finns där liksom, men när de sedan väl går sönder då blir det kris och bråttom….
Jan Henriksson är eftermarknadschef vid företaget.
- Renovering/rebuild är en rätt stor del av vår verksamhet och vi har på senare tid valt att fokusera mer och mer på servicedelen i vårt totala erbjudande. Det handlar inte längre enbart om renovering av växlar utan numera gör vi även inspektioner på plats ute hos kunderna, säger han och fortsätter:
- Vi försöker påtala för kunderna att det kan vara bra att ligga steget före och åtminstone skaffa sig en bild av vad man har i form av installerade växlar/drifter och hur dessa mår. En sådan inspektion leder vanligtvis till att man hittar någon eller några växlar som behöver ett underhåll, exempelvis ett lagerbyte eller byte av en läckande tätning.
Serviceverkstaden är sedan länge inrymd tillsammans med tillverkningsanläggningen i Jönköping, men satsningen på serviceverksamhet är ändå relativt ny.
- Tidigare var upprinnelsen till i stort sett alla renoveringar att kunderna kom till oss med förfrågningar på att reparera trasiga växlar. Nu vill vi vända på detta och göra det mer känt att vi har en serviceverkstad och –verksamhet, samt inte minst möjligheterna att göra inspektioner och tillståndskontroll ute på plats, säger Henriksson.
Arbetar man fabrikatoberoende när det gäller service och renovering?
- Ja, det gör vi. Självfallet finns det en tyngdpunkt mot våra egna produkter, men finns det kundönskemål om att ta hand om andra fabrikat, så klarar vi det. Oftast gäller det då de lite större, tunga industriväxlarna. I just det segmentet har vi en gemensam historik med Moventa Santasalo och kan serva även dessa växlar på samma sätt. De är rätt vanliga inom bland annat massa- och pappersindustri samt annan tyngre industri, där vi nu försöker komma in bredare, säger Jan Henriksson.
När man tänker på service och renovering av en industriväxel är det lätt att funderingarna stannar vid axlar, drev, lager och tätningar. Men det handlar om mer än så, eller hur?
- Det stämmer. Vi har även en elektronikserviceverksamhet. Vi säljer ju även omformare, styrsystem och liknande och även dessa behöver ibland repareras. När äldre omformare börjar gå sönder är det inte ovanligt att det är svårt, eller omöjligt att få tag på elektronikkomponenter, så vi försöker att nå ut till kunderna med budskapet att det kan vara läge att bilda sig en uppfattning om vilket bestånd av äldre sådan utrustning man har och börja fundera på utbyte i god tid, säger Henriksson och tillägger:
- Det är något vi trycker rätt hårt på när vi är involverade i projekt som handlar om ombyggnad och modernisering. Där kan vi ta hand om allt från inventering av vad som finns installerat, vad som behöver bytas ut eller som kan modifieras och sedan kan vi göra själva bytet också.
Att kunna erbjuda ersättningsväxlar ingår också i servicedelen.
- Det kan vi göra på olika sätt. Antingen så har vi något i sortimentet som passar rakt av, eller så kan vi ta fram en specialanpassad ny växel som passar ”drop in”. Det har ibland hänt att vi gjort växlar där vi använt kundens gamla växelhus som försetts med nytt innehåll så att säga, berättar Jan Henriksson.
När en växel väl börjar krångla, så är det viktigt att ta reda på varför.
- Ofta är det ju så att driftbetingelserna förändrats ganska mycket jämfört med hur det var när växeln var ny. Vi ser exempel på växlar som gått helt utan problem under lång tid och som sedan plötsligt börjar krångla. Det är då inte ovanligt att belastningen ökat väldigt mycket jämfört med originalspecifikationen. Så vid varje sådant fall vill vi gärna ta en ordentlig titt på hur det egentligen ser ut i verkligheten. Ersättningsväxeln måste ju vara anpassad för de aktuella driftbetingelserna så att den inte slits onormalt snabbt, konstaterar Henriksson vidare.
Byter man olja på sådana här utrustningar?
- Vi rekommenderar byte vart tredje år åtminstone. Det är lite skillnad här på stora och små växlar. När det gäller de stora så finns det oftast underhållsplaner och en klar uppfattning ute hos användarna om hur ofta man ska byta olja. Det finns även kunder som har olika typer av tillståndskontroll just för att hålla koll på oljan. När det däremot gäller mindre växlar, så händer det inte alltför sällan att frågan ”hur ofta byter ni oljan?” möts av motfrågan ”Byta olja?”.. Men, vill man maximera livslängden på en växel så måste man byta oljan med en viss regelbundenhet. Annars ökar slitaget på dreven, säger Jan Henriksson.
När det är möjligt så använder man sig av produktionslinjen i anläggningen.
- Handlar det om att renovera en växeltyp som fortfarande är i produktion, så skickar vi den genom det vanliga produktionsflödet. Där finns ju alla delar i lager, all eventuell specialutrustning etc som krävs för montering och det blir helt enkelt effektivare. Vi behöver heller inget speciellt lager för reservdelar utan använder samma lager som produktionen. Därmed har vi alltid alla delar hemma, säger Jan Henriksson och fortsätter:
- Skulle det vara så att det gäller en växeltyp som inte längre tillverkas och där det krävs någon del vi inte har, så kan vi få fram den på 24 timmar, antingen från koncernen i Tyskland eller från våra finska kollegor, som också har en omfattande serviceverksamhet.
Någonstans kring 900 enheter renoveras varje år i anläggningen, inräknat både elektronik- och elektromekanikrenoveringar.
SEW Eurodrives produktsortiment är uppbyggt kring moduler.
- Det innebär att vi av ett antal grunddelar kan bygga ihop väldigt många varianter. I lager har vi ca 6000 komponenter och med dessa kan vi ta fram 24 miljoner olika varianter. Med det ska vi kunna lösa det mesta…, konstaterar Henriksson och berättar sedan att man försöker jobba modulärt också när det gäller service.
- Vi har byggt upp ett antal servicemoduler som kan användas var för sig eller tillsammans. Idag har vi fjorton olika moduler med allt från reparationer och applikationsprogrammering till 24-timmarsservice. Vi har också ett koncept vi kallar ”Complete Drive Management” som är ett sätt att arbeta tillsammans med kunder. Vi inventerar kundens hela verksamhet när det gäller drivsystem. Vilka enheter man har installerade på alla positioner, vilken växeltyp, motor etc. Denna information läggs sedan in i ett databasverktyg, så när vi i ett senare skede pratar om en växel eller motor kan vi snabbt identifiera vad det är för något. Gäller det en äldre anläggning kanske det handlar om utrustning som inte finns kvar och skulle det bli ett haveri så kan det krävas en ny ersättningsprodukt. Då kan vi förbereda det i systemet redan från början. Utrustningarna förses med en id-tag med ett nummer och sedan kan vi direkt se att den och den växeln ska ersättas med den och den varianten. Är det då så att det krävs anpassaningar i kundens anläggning, så finns det noterat och man vet redan när man beställer en enhet att man också måste flytta ett fäste eller vad det nu kan röra sig om. På det sättet kan vi minimera stilleståndstiderna. Detta har vi börjat jobba med tillsammans med ett par kunder och inventerat delar av deras verksamhet. Det gäller ett pappersbruk och ett värmeverk och så här långt ser det lovande ut, säger Jan Henriksson.
- Vi tycker detta är en bra tjänst som ger möjligheter till närmare samarbeten med kunderna och de i sin tur får hjälp med att faktiskt få koll på vad de har i sina anläggningar. Vi brukar tillsammans med kunderna helt enkelt gissa hur många enheter det finns i anläggningen innan vi sätter igång och så gott som alltid visar det sig att det handlar om fler enheter än man tror, avslutar Jan Henriksson.
Peter Olofsson