23948sdkhjf

Göteborgs Spårvägar installerar molnbaserat underhållssystem

Under hösten förra året övergick Göteborgs Spårvägar till ett molnbaserat underhållssystem.

Göteborgs Spårvägar valde att under hösten förra året gå över till en molnbaserad version av Hexagons underhållssystem HxGN EAM som ska ge det stöd som verksamheten behöver, samtidigt som det underlättar framtida utvecklingssteg.

– Tidigare har det varit upp till oss själva att hänga med i utvecklingen av teknik, funktionalitet och säkerhet. Nu flyttar vi underhållet till en modern plattform där vi använder standardiserade funktioner i stället för att utveckla på egen hand, säger Jonas Lindberg, it-chef på Göteborgs Spårvägar, i en kommentar.

Tidigare har Göteborgs Spårvägars cirka 800 anställda behövt ringa in och anmäla incidenter till trafikledningen, som sedan har behövt ringa vidare till räddningstjänst, polis eller ambulans. Det kan handla om direkt akuta situationer som kollisioner till rutinmässigt underhåll som att byta bromsar. Nu kan de istället använda en app som är integrerad med underhållssystemet.

Genomförandet av det nya underhållssystemet hade Prevas ansvar över.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093