4 steg för ett effektivt underhållsstopp
Underhållsstopp kan vara förenade med utmaningar, men om man vänder på det så kan enkla lösningar förenkla planeringen och även till och med vänta svagheter till styrkor menar Idus.
1. Standardiserade arbetsorder och processer
I blogginlägget skriver det att så fort underhållsstoppet är slut, gäller det att direkt börja planera sitt nästa med hjälp av återrapportering från det senaste. Att skapa stora mängder arbetsorder tar tid och därför underlättar det att börja i tid.
En viktig förutsättning att uppfylla är arbetsorder med tydliga instruktioner och mål. Arbetsorder med bristande beskrivningar kan skapa förvirring. Med tydliga kriterier är uppdraget tydligt och det blir inga fördröjande följdfrågor. Kom också ihåg att förtydliga vad som händer när något nytt inträffar och bestäm vem som planerar nya jobb vid nya fel.
Att dra nytta av den återkopplingen som man samlat in i sitt underhållsystem är också av fördel. Att skriva ner kunskap och färdigheter man lärt sig underlätta inför nästa stopp.
2. Tidsätt och begränsa arbetet
Genom att tidsätta arbetet får man möjlighet att få in arbetsorder i schemat och att förbättra tidsuppfattningen. Men väg ändå in att oförutsedda händelser kan ske för att ge utföraren mer till att hantera oförutsägbara händelser.
3. Visualisering av underhållsstoppet
Att visualisera och förstå underhållsstoppets aktuella projektfas skapar förutsättningar för alla deltagare att vara synkroniserade. Då kan alla, oavsett position, se vad som händer och vad som är nästa steg.
4. Rapporter och återkoppling om underhållsstoppet
Att använda den data som samlats in i underhållssystemet ger värdefull information som gör att nästa stopp kan bli ännu bättre.