Digitala tvillingen ska effektivisera driften
Dachser har i samarbete med Fraunhofer IML utvecklat en idé till innovation inom styckegodshantering och implementerat den i praktiken. En komplett digital bild skapas av allt gods och aktiva processer på transitterminalen, alltså en digital tvilling. Den digitala tvillingen påskyndar inkommande och utgående processer och ger kontinuerligt uppdaterad information om var varje paket befinner sig.
Personalen slipper själv skanna och märka varje paket och på så sätt effektiviserar man driften och kan påskynda avgångstiderna.
Denna tekniska innovation har redan visat sig vara värdefull under verkliga driftförhållande på Dachsers transitterminaler i Tyskland. @ILO, som programvaran heter, tolkar data med hjälp av särskilda AI-baserade algoritmer som optiska skanningsenheter varje sekund fångar in och använder sedan dessa för att automatiskt och omedelbart identifiera och lokalisera alla paket.
– Genom att ständigt digitalisera våra kärnprocesser kan vi förbättra vår service ytterligare. Vi fokuserar inte enbart på toppmodern teknik för att få saker att hända – vi vill även bjuda in våra medarbetare i den digitala världen, som till exempel @ILO-terminalen. Denna innovation erbjuder tydliga fördelar för det dagliga arbetet på transitterminalen och har därmed potential att bli en milstolpe på vägen mot en mer effektiv och hållbar logistikverksamhet, förklarar Dachsers CEO Burkhard Eling.
I över fyra år har de arbetat med den digitala tvillingen. @ILO-terminalen identifierar varje paket automatiskt när de kommer in, registrerar transporthanteringssystemet, i väntan på omlastning och när de skickas i väg. Personalen slipper alltså manuellt skanna streckkoden.
@ILO-systemet upptäcker även automatiskt när en truck hämtar upp en pall och överför information om varje paket till medarbetarnas skärmar i realtid. Ytterligare en funktion som kortar processtiderna och kan omforma processerna på transitterminalen.
I framtiden hoppas att @ILO-terminalen även ska kunna mäta paketens mått som ska underlätta för förare och medarbetare på transitterminaler med lastning och ruttplanering.