23948sdkhjf

Reparation av järnvägsvagnar ger kortare ledtider

Från flera veckors väntan till några dagar. Nu repareras fler järnvägsvagnar som kräver enklare åtgärder på plats inne på SSAB Borlänges område.

Tidigare transporterades större delen av järnvägsvagnarna, oavsett om de krävde lättare eller mer omfattande reparationer, till Swemaints verkstad via Borlänge bangård.

Tyvärr hamnade ofta de järnvägsvagnar som kräver enklare reparationer i samma kö som de som kräver mer omfattande åtgärder med risk för flera veckors stillestånd, berättar Peter Carlsson, lasttekniker på SSAB Borlänge och den som kom med förslaget om att inrätta ett spår där man kan utföra enklare reparationer på plats på SSABs område istället för på Swemaints verkstad.

Tidigare var alla vagnar som skulle repareras spridda över olika spår. Men sedan i våras så samlas alla järnvägsvagnar som är skadade ihop på ett spår.

Genom att vi samlar ihop alla skadade vagnar på samma spår får vi dels en bättre överblick över hur många det är dels blir det lättare för Swemaints personal att göra sitt jobb, förklarar Peter Carlsson.

Vagnarna regristeras även i ett system som Swemaint har tillgång till. Vilket gör att de själva kan hålla koll på och planera utifrån behov.

Från början var det tänkt att Swemaints mobila serviceteam skulle vara på plats två dagar i veckan för att reparera vagnar men nu kan de själva hålla koll, säger Peter Carlsson.

Det nya arbetssättet minskar kostnader och gör att stilleståndstiden för järnvägsvagnar som kräver enklara reperation förkortas och köerna till verkstaden minskar.

Nu när vi slipper transportera vagnarna till verkstaden har stilleståndstiden minskat med resultat att tillgängligheten på dessa vagnar har ökat, säger Peter Carlsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11