Sista vindkraftverket på plats
Sammanlagt har 84 verk rests i området i Lycksele och Åsele kommuner. När parken tas i full drift under 2022 kommer den kunna att leverera förnybar el till motsvarande nästan 220 000 hushåll per år.
Under fyra års tid har byggandet av Blakliden Fäbodberget pågått. Under det senaste året har runt 800 komponenter, varav 252 rotorblad, fraktats till parken. De sista vindkraftverken kommer att anslutas till elnätet i närtid. Därefter följer en testperiod.
– De första tre åren jobbade vi med att lägga grunden för installationen och driften av turbinerna i parken. Då byggde vi transformatorstationerna och fundamenten, anlade vägar och lade elkabel på platsen. Det senaste året har vi lyft verken på plats och parallellt anslutit dem till elnätet allt eftersom. Vi är mycket stolta över att nu se det sista verket resas, säger Kristoffer Arnqvist, byggprojektledare i en kommentar.
Det är ungefär 200 personer som arbetar med att slutföra resningen av de totalt 84 verken. Arbetet görs i tung snö.
– Det har hunnit bli ordentligt med snö här vilket gör det tufft på platsen. De senaste veckorna har minusgraderna varierat kraftigt, ibland så mycket som minus 30 grader. Kylan gör jobbet svårare för oss vilket gör dessa milstolpar i projektet extra roliga, det är en bedrift, säger Kristoffer.
Landet är i stort behov av fossilfri el, det menar Sandra Grauers Nilsson, chef för landbaserad vindkraft på Vattenfall. I en kommentar förklarar hon:
– Vi ser ett enormt behov av fossilfri el i hela Sverige nu och framöver, framförallt i de norra delarna med den pågående elektrifieringen av industrin. Därför är vi oerhört stolta över att vi redan nu kan leverera en betydande volym el ut på elnätet. Idag har vi ytterligare cirka 15 projekt under utveckling i Sverige och jag ser fram emot att med landbaserad vindkraft möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation.
Fakta om projekt Blakliden och Fäbodberget:
Total maxkapacitet: 353 MW
Beräknad årsproduktion: 1,1 TWh
Total höjd från rotorbladsspets: 180 meter
Tas i drift: 2022