23948sdkhjf

Underhållsdagarna lyfte

Nya intryck, nätverkande, ny kunskap och utställare med allehanda produkter och allt kunde upplevas i verkliga livet. Vi rapporterar från Underhållsdagarna som är nu avslutade.

Det fanns förväntan i luften, det märktes redan när de första besökarna anlände till Underhållsdagarna som arrangerades av oss, U&D, samt Svenskt Underhåll. Att äntligen få mötas i verkliga livet, återse gamla kontakter och knyta nya hade många väntat på. Dagarna fylldes av föreläsningar om allt från Produktion 2030 till datadrivet underhåll. Dessutom fanns ett antal leverantörer på plats och visade utrustning med allt från automatiska smörjsystem till skruvar som kan tala om hur hårt åtdragna de är.

Här djupdyker vi ett av föredragen med ett innehåll som kan beröra många.

Något som finns på de flesta industrier men som inte alltid får så mycket uppmärksamhet är lyftutrustning. På plats som föreläsare var bland annat Jonas Hörnfeldt från Dematek som säljer och servar dessa.

– Vi har stor variation på den miljö vi arbetar i, sa Jonas Hörnfeldt.

Han hade en del tankar vad man borde göra för att underlätta underhållet generellt.

– Man måste tänka på underhållet hela processen från upphandling av utrustning, under installationen och löpande fram till avveckling.

För att lyckas krävs en underhållsplan redan från driftstart.

När folk köper en ny utrustning tänker de att det är enkelt, bara beställa en i rätt dimensioner men det är viktigt att beskriva för leverantören vad utrustningen ska användas till. Då många använder konsulter för inköp av utrustning är det svårt att ibland får svar på de frågor man behöver som leverantör.

– Vi har tackat nej till order för att underkonsulten vägrade tala om hur utrustningen var tänkt att användas.

Andra utmaningar för utrustning som kanske är fast installerad i en anläggning kan uppkomma om anläggningsägaren och verksamhetsutövaren inte är samma.

– Vem ansvarar då för underhållet?

Viss utrustning som till exempel lyftutrustning kräver besiktning av ett oberoende besiktningsföretag. En del företag har svårt att förstå skillnaden mellan service och besiktning.

– En del säger att det är dyrt ha två företag på plats som gör samma sak. Men vi gör inte samma sak.

En del gör därför servicen själva men Jonas Hörnfeldt menar att kunskapen inte alltid finns ute på anläggningen.

– På ett ställe dömde vi ut över 90 procent av kranarna som var långt över sin livslängd.

Underhåll kan även innebära risker. Han kan konstatera att nivån på säkerhetstänket ser väldigt olika ut när de kommer ut för att göra service på lyftanordningarna.

– Det glädjer mig att det i större företag går åt rätt håll men det ser inte likadant ut på alla håll. Det är naturligt för oss att säga nej till jobb.

Hur får man ett och säkert underhåll? Det finns flera faktorer som till exempel att när en extern aktör är inne på anläggningen är kommunikationen med övriga på plats extra viktig.

Jonas Hörnfeldt vet vad han tycker är viktigast.

– Tänk efter före.


Utställarna var en viktig del i de lyckade Underhållsdagarna. Foto: Martin Wänerholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081