Svevia får fortsatt uppdrag i Umeå
Under vintertid handlar uppdraget främst om att sköta snöröjning och halkbekämpning. Sommartid ska det löpande vägunderhållet utföras. Det kan vara allt från att laga hål och sprickor i vägbanan till att underhålla diken och trummor så att vatten kan rinna undan.
– Vi har alltid beredskap, bevakar väder och väglag för att kunna planera och sätta in resurser, året om och dygnet runt, som till exempel under de översvämningar vi hade i höstas, och det extrema snöovädret i januari. Men även sommartid har vi beredskap och åker ofta ut för att säkra framkomlighet och säkerhet på vägarna. Det kan till exempel vara nerkörda skyltar, saker som trillat av ett släp, ett nedblåst träd eller att hjälpa räddningstjänsten med att stänga av eller städa upp efter en olycka, berättar Vanja Fältén, Svevia.
Det var under detta år som Trafikverket valde att dela upp Umeå i två driftområden, södra och norra.
– Svevia har skött om Umeås vägar under de fyra år då det var ett driftområde, och även före det då det precis som nu var uppdelat i två. Alla år i Umeå har gett oss stor kompetens på vägnätet här och vi har en stark och väl rustad organisation, säger Vanja.
Av de totalt 1 754 kilometer väg som ingår i uppdraget är 334 kilometer grusväg.
– Självklart finns en hög beredskap för de två europavägarna som går rakt genom Umeå, E4 och E12. Men även de mindre trafikerade delarna av vägnätet måste fungera för att alla människor som bor och jobbar i byarna runt Umeå ska kunna ta sig till fram.
Båda kontrakten börjar gälla den 1 september och sträcker sig över fyra år. Tillsammans är avtalen värda cirka 68 miljoner kronor per år.