ABB:s azipod på fartyg för reparationer på vatten
Det högteknologiska fartyget ska levereras av Sri Lankas ledande skeppsbyggare under 2023 och anslut till en flotta i Frankrike, hos Orange Marine, som nu äger 15 procent av världens specialiserade fartyg för kabelläggning och reparation.
100-metersfartyget kommer att förses med ett helt paket med kraft, framdrivning och automation från ABB. Under tre decennier har ABB utvecklat Azipod framdrivningssystem för att klara olika och ständigt föränderliga behov hos rederier och ökat prestanda för alla typer av fartyg.
Fartyget, som kommer användas för både kabelläggning och reparationer, har ritats av Norges Vard Design, för att uppfylla särskilda prioriteringar för energiförbrukning och prestanda. Noggrann positionering och exakt manövrerbarhet är avgörande för komplexa kabelläggningar och reparationer. Fartyget behöver också klara relativt höga hastigheter för att komma på plats vid brådskande uppdrag och projekt.
- Vi ser fram emot att arbeta med ABB på detta mycket avancerade, moderna fartyg som utan tvivel kommer att sätta nya standarder för kabelläggningsfartyg vad gäller överlägsen prestanda och miljövänlig drift, säger D.V. Abeysinghe, vd för Colombo Dockyard.
De dubbla Azipod-enheterna på 1,8 MW har valts för att uppfylla krav på höga transithastigheter med maximal bränsleeffektivitet samtidigt som de ger 360-graders manövrerbarhet för att säkerställa noggrann positionering under utmanande väderförhållanden. Ett energilagringssystem från ABB ingår också paketet och möjliggör reservström med batterier på 500 kWh som minska bränsleförbrukningen i samband med kabelarbete och säkerställer kontinuitet i händelse av oväntade avbrott.
- Azipod framdrivning var ett självklart val. Systemet kombinerar optimal manövrerbarhet med reducerade energibehov och låga utsläpp. Samtidigt ges möjligheten att integrera flera olika energikällor i ett flexibel och framtidssäkert system som säkerställer en ytters effektiv fartygsdrift under många år framöver, säger Emmanuel Décugis, new building project manager på Orange Marine.
De övergripande drivsystemet styrs av ABB:s power and energy management system som kommer att öka driftsäkerheten, motstå störningar på ett bättre sätt samt en maximal batterilivstid.
Azipod-tekniken ger dokumenterade bränslebesparingar på 20 procent jämfört med konventionella framdrivningslösningar, minskade utsläpp och full integrering med högeffektiva hybridteknike. Genom att koppla propellern direkt till framdrivningsmotorn slipper man växlar och annan hjälputrustning, vilket minskar underhållskostnaderna.
Fartygstyper där avancerade Azipod framdrivningssystem ger betydande effektivitetsvinster innefattar nu kabelläggningsfartyg, försörjningsfartyg för offshoreanläggningar, fartyg som servar havsbaserade vindkraftparker, isbrytare och isbrytande kommersiella fartyg, inklusive specialfartyg för naturgas och kryssningsfartyg, inklusive expeditionsfartyg.
När Orange Marines nya fartyg tagits i drift kommer det att rymma en besättning på 76 stycken samt fjärrövervakas och stöttas av experter från ABB:s globala nätverk. Fjärrsupport och uppkoppling kommer tillsammans med avancerade dataanalyser med hjälp av ABB Ability Remote Diagnostics System att förbättra fartygets driftsäkerhet och prestanda samtidigt som fel snabbt kan detekteras och avhjälpas ombord.
Om Orange Marine
Orange Marine har bedrivit verksamhet sedan 1860 och kabelläggargrenen av det franska post- och telekommunikationsministret blev 1999 ett helägt dotterbolag till Orange-koncernen. År 2010 förvärvade Orange Elettra, ett italienskt telekomdotterbolag som verkade inom samma område. Orange Marine har specialiserat sig på arbeten relaterade till undervattenskablar, allt från studier, konstruktionsfas och kartläggningar till installation av regionala eller interkontinentala förbindelser samt underhåll av befintliga kablar. Orange Marine har sex kabelläggningsfartyg och 1 kartläggningsfartyg.