23948sdkhjf

Kaeser förvärvar familjeföretag

Efter nästan 41 år som servicepartner till Kaeser i Skaraborg väljer makarna Ekström att överlåta familjeföretaget Kompressorservice i Skövde på Kaeser Kompressorer.

- Verksamheten kommer att drivas vidare i samma goda anda som när Tord och Britt-Marie satt vid rodret, säger Michael Brask, vd på Kaeser. 

Tord Ekström började att serva, reparera och även sälja Kaeseser kompressorer långt innan dotterbolaget i Sverige bildades. Efter ett tag på olika företag, fick Tord möjligheten att överta servicekontraktret för Skaraborg. Med hjälp av Tords pappas företag, Truck & Traktorservice, kunde service- och reparationsverksamheten dra igång 1983. 1987 sålde Tord sin första maskin.

- Redan från start upptog arbetet med kompressorerna en ganska stor del av verksamheten. Jag skulle uppskatta en tredjedel av arbetstiden jobbade vi med kompressorer till att börja med. Men den andelen har ökat hela tiden. Till en början hade vi cirka 60 maskiner att serva och idag ligger den siffran på över 1000 kompressorer, säger Tord Ekström.

Idag består Kompressorservice i Skövde av tre servicetekniker, inräknat Tord själv som också är vd och sköter försäljningen. Tords fru Britt-Marie sköter det administrativa. Kunderna återfinns i många olika typer av sektorer, men industrikunderna dominerar. Det är många typer av verksamheter som är i behov av kompressorer. 

- Vi kommer nu med full kraft säkerställa att alla kunder får fortsatt lika bra hjälp och service framöver och det känns väldigt bra att serviceteknikerna Per Persson och Göran Eriksson är kvar i verksamheten. Vi har också redan klart med Stefan Thurén som ny ansvarig distriktssäljare. Vi kommer även att kunna erbjuda kunderna en del utökade tjänster inom tryckluftsteknik såsom riskbedömningar och läckagesökningar, säger Michael Brask.

Tord Ekström menar på att marknaden för kompressor ser bra ut i Skaraborg. Bolaget har sedan många år tillbaka många trogna och fasta kunder. Arbetet består främst i servicebesök, reparationer och nyinstallationer.

- Jag vill inte verka skrytsam men jag tror att vi skött oss ganska bra som
servicepartner men så är ju Kaeser ett kvalitetsmärke, lätt att arbeta med och som tillverkare prioriterar man eftermarknadsarbetet starkt, säger Tord Ekström. 

Efter nästan 41 år som servicepartner för Kaeser Kompressor går nu makarna i pension. Paret tycker att överlämnadet till Kaeser känns som den optimala lösningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094