Batteri säkrar fartygets drift
Färjan Tyco Braho kommer att få det största batteripack som någonsin har installerats på en färja.
- De resultat vi redan uppnått inspirerar oss att bibehålla våra högt ställda mål att ytterligare förstärka vår position som pionjär med världens största batteridrivna, högfrekventa färjerutt, säger Kristian Durhuus, CEO på ForSea.
Tycho Brahe och dess systerfartyg Aurora som byggdes år 1991, har sedan den första konverteringen från konventionella dieselmotor till batteridrift 2018, minskat ForSeas koldioxidutsläpp med 37000 ton. Nu ska batterikapaciteten på Tycho Brahe ökas med 50 procent och ForSea förväntar sig att minska utsläppen ytterligare.
Uppgraderingen kommer att öka batterikapaciteten från 4 160 kWh till 6 400 kWh, utan att behöva ytterligare utrymme ombord på fartyget. Resultatet blir en hållbar lösning med större kapacitet och högre driftsäkerhet.
Projektet påbörjades i maj och förväntas vara klart under år 2021.
- Med den fortsatta utvecklingen av batteritekniken ökar både effektkapaciteten och livslängden. Tillsammans med ForSea kommer vi kunna säkerställa Tycho Brahes fortsätta, hållbara trafikerande under de kommande åren, säger Sami Lehikoinen, Vice President, Service, ABB Marine & Ports.