Litet tillväxtbolag - Strikta krav från stora kunder
– Jag har tidigare erfarenheter av att gå från stora internationella bolag till mindre tillväxtbolag. Skillnaden ligger dock inte så mycket i själva storleken som i hur bolagen drivs. Enkelt uttryckt drivs Gomero av entreprenörskap medan mina tidigare stora arbetsgivare kan vara mer tjänstemannadrivna där alla har en väl avgränsad roll. På Gomero har jag kommit in i ett nytt sammanhang där jag fått bredare ansvarsområden, säger Nils Lindgren, CFO Gomero.
Valet att arbeta på Gomero handlade för Nils om att Gomero är en mindre spelare på en internationella marknad med mycket stor potential.
– Det är få områden som är så globala och samtidigt genomgår en sådan förändring som energisektorn. Behovet att ställa om till en mer hållbar energiförsörjning är enormt. Med det följer också behovet av ett smartare, digitaliserat och mer effektivt underhållsarbete. Gomero matchar den utvecklingen väldigt väl. Bolaget har en stabil grund och lösningar som är uppkopplade och skalbara. I dag har vi kunder i nio länder men behoven finns i väldigt många fler. Transformatorstationerna där vår utrustning sitter ser dessutom ungefär likadana ut världen över. Att vara med och utveckla den affären är därför väldigt spännande. Det är ingen tvekan utan att Gomero kan bidra till omställningen och elektrifieringen av samhället, fortsätter Nils Lindgren.
Gomeros verksamhet kännetecknas av krav i alla led. Det gäller allt från kundernas regelverk kring säkerhet och certifiering till kvalitetsfrågor och support.
– Flera av Gomeros kunder är nästan lika stora som min tidigare arbetsgivare Volvo. En avgörande framgångsfaktor är därför att kunna erbjuda den trygghet stora företag förväntar sig och samtidigt visa engagemanget som finns i det mindre, snabbfotade och rörelsedrivna företaget, säger Nils Lindgren.