GKN aerospace reparerar komponenter
– Vårt mål är att finnas med i alla led av en flygmotors livscykel och vi växlar därför upp vårt arbete med reparationer. Vi ser det som en viktig tillväxtmarknad med otrolig potential, säger Malin Andersson, Produktionschef på GKN i Trollhättan.
Att byta utslitna flygmotorkomponenter mot nya kan i det långa loppet bli en kostsam historia för flygbolagen. GKN berättar att komponenterna ofta är dyra och tillverkade i avancerade metallegeringar, vilket gör att man gärna undviker att kassera och köpa nytt om det finns möjlighet att reparera dem.
Dessutom behöver flygbolagen möta marknadens allt hårdare krav på hållbarhet. Man försöker därför i allt högre utsträckning att nyttja de resurser som redan finns och förlänga livslängden på de motorer man har investerat i, berättar företaget.
GKN Aerospace i Trollhättan har erfarenhet av att underhålla både hela flygmotorer och separata komponenter, och har de senaste åren sett en ny marknad för reparationer växa fram. Som ett led i att expandera och så småningom bli ledande inom komponentreparationer satsar företaget därför på ett helt nytt verkstadsavsnitt vid anläggningen i Trollhättan – där fokus kommer att ligga på just reparation av enskilda komponenter.
– Det är en viktig satsning för oss eftersom GKN vill vara med i hela livscykeln för en flygmotor – från idé- och designstadiet till att säkra att vi har en fungerande motor, tillverka den och sedan se till att den går att använda så länge som möjligt. Genom att satsa på reparationer hjälper vi dessutom flygbolagen att i förlängningen spara stora pengar, säger Malin Andersson. Vi har liknande anläggningar i USA och Malaysia och ser ett behov av utveckla vår kapacitet även i Europa.
Men eftersom det krävs en del för att kunna reparera flygmotorer med utslitna, solida metallkomponenter i avancerade legeringar och höga säkerhetskrav utvecklar GKN nya metoder - exempelvis genom automatiserad inspektion och additiv tillverkning. Målet är dessutom att kunna återställa utslitna komponenter till ett skick som gör att motorns prestanda upprätthålls, vilket ska minska motorernas bränsleförbrukning som annars gradvis ökar när motorerna slits.
Peter Cederberg har arbetat på GKN aerospace som programchef för eftermarknaden i många år och ser den nya satsningen på komponentreparationer som något väldigt positivt.
– Det pratas mycket om hållbara åtgärder inom vår bransch och jag är glad över att GKN nu satsar ännu mer på reparationer. Vi måste säkerställa att vi använder världens resurser på ett effektivt sätt och att vi kan utnyttja det som vi tar fram så länge som möjligt. Syftet med satsningen är att möta den ökande efterfrågan av reparationer, bidra till en mer hållbar flygbransch och att förbättra flygbolagens lönsamhet, men också att via vår teknologiutveckling vara med och påverka framtida reparationsmetoder.
Fokus just nu att skapa dedikerade flöden och processer för just komponentreparationer. Flera stora beställningar är redan säkrade och förhoppningen är att verkstaden i framtiden ska bana väg för ännu fler arbetstillfällen i Trollhättan.
– Vi har precis öppnat dörren till en potentiell tillväxtmarknad och ser bara möjligheter där innanför, avslutar Peter Cederberg.