23948sdkhjf

Saknas kontrollsystem för besiktningar på linbanor

Linbaneolyckor som den i Italien är mycket ovanliga. Trots ett välutvecklat regelverk för säkerhet på liftar och linbanor saknas ett kontrollsystem för besiktningar på anläggningarna.

14 personer omkom i norra Italien då en vajer gått av. Olyckan väcker frågor kring vilken säkerhet som finns för liftsystem och linbanor. Anledningen till olyckan är fortfarande oklar. 
I Sverige delar Boverket och byggnadsnämnden i varje kommun ansvaret för tillsyn på olika liftanordningar. Drift, tillsyn, skötsel och underhåll ansvarar ägaren för. 

– Linbaneanläggningar ska förutom en första besiktning även genomgå återkommande besiktningar en gång varje år för att få användas. Dessa besiktningar ska utföras av ett ackrediterat besiktningsföretag, säger Krister Svensson som är hissexpert på Boverket till TT.

I Sverige utfärdas det besiktningsskyltar som talar om när den ska besiktigas nästa gång. Om man känner sig osäker kring säkerheten på anläggningar i Sverige så kan man hålla utkik efter skyltar vid liften. 

– Det tar cirka tre dagar och två man att genomföra en sådan besiktning som på linbanan i Italien. Det kostar pengar och om man inte haft liften eller linbanan i drift ett år på grund av till exempel snöbrist är det lätt för en mindre anläggning att glömma bort den där besiktningen, säger Lars Björk, teknikansvarig för besiktningsorganet Kiwa Inspecta som inspekterar linbanor och liftar i Sverige.

Vidare berättar Lars Björk för TT att alla större aktörer besiktigar sina liftar enligt gällande regelverk.

– Medlemsstaterna ska se till att en linbaneanläggning enbart drivs om den uppfyller gällande krav. Men linbaneförordningen har gällt sedan 2018 och innan det gällde linbanedirektivet sedan början på 2000-talet. Äldre anläggningar har inte dessa krav, säger Krister Svensson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078