Peab lägger ner driften av Ängelholms flygplats
Passagerarantalet på Ängelholm Helsingborg Airport har successivt minskat under de senaste åren och när coronapandemin slog till blev läget akut med en dramatisk nedgång i flygtrafiken.
Nu låter Peab meddela att då flygplatsen inom överskådlig tid inte kommer att generera några intäkter måste kostnaderna minimeras. Därför läggs driften ner tills vidare.
– Vi har drivit flygplatsen i tio års tid och under de senaste åren har vi framfört att vi långsiktigt inte kan ta ensamt ansvar för denna viktiga samhällsfunktion. Coronapandemins effekter på resandet har ställt frågan på sin spets. Utan intäkter och med en oklar framtid för flyget måste vi nu tyvärr ta steget och stänga flygplatsen tills vidare. Samtidigt har jag goda förhoppningar om att kommunerna i Nordvästskåne vill hitta en lösning så att flygplatsen kan återstartas i framtiden, säger Jesper Göransson, vd och koncernchef på Peab.
Samtidigt meddelar SAS att de avser återuppta viss trafik mellan Ängelholm och Arlanda från och med den 15 juni.
Har SAS besked påverkat att beskedet att Peab lägger ned driften av Ängelholms flygplats kommer just nu?
- Nej, beslutet att lägga ner driften togs innan och är ett rent ekonomiskt beslut, berättar Christian Ziese, vd på Ängelholms Flygplats AB för U&D.
Hur påverkas Peabs beslut av SAS besked?
- Tyvärr påverkar inte en avgång om dagen med en mindre flygplanstyp bolagets ekonomi. Det krävs betydligt fler avgångar än så för att ekonomin ska gå ihop.
Hur många medarbetare avser Peab att säga upp?
- Dessvärre innebär detta att vi behöver säga upp drygt 40 personer. Men vi behåller vårt flygplatscertifikat, vilket innebär att några strategiskt viktiga positioner måste finnas kvar. Detta är en förutsättning för att det snabbt ska kunna gå att växla upp verksamheten längre fram om förutsättningarna är rätt.
MBL-förhandlingar har genomförts.