Flexiblare tågunderhåll med fjärrmanövrering
Inlandsbanan moderniserar järnvägen med hjälp av en ny typ av fjärrmanövrering. Samtidigt ökar man kapaciteten och skapar bättre möjlighet för en säkrare och mer flexibel järnväg. Från och med nu är stationen Arvidsjaur fjärrbevakad - från Sveg.
Resan började med ombyggnationer och modernisering av stationer och ställverk 2015. I samband med detta föddes idén att kunna fjärrmanövrera ställverken från en annan plats. 2017 upphandlades fjärrmanöversystemet, som levereras av Cactus Rail och nu kommer arbetet att driftsättas.
Inlandsbanan är först i Sverige med denna typ av fjärrmanövrering där flera lokalbevakade mötesstationer ligger geografiskt i följd. Eftersom säkerheten är viktigast har tillståndsprocessen tillsammans med Transportstyrelsen varit omfattande.
Införandet av fjärrmanövrering av strategiska driftplatser innebär förutom en avsevärd kapacitetsökning av möjliga tåglägen även arbetsmiljö- och miljömässiga fördelar. Den tidigare manuella tågledningen innebar att tågklarerare ofta fick resa för att bemanna driftplatser och hantera lokala tågmöten. Med fjärrmanövreringen blir det mindre resande.
-Tack vare fjärrmanövreringen får vi möjlighet till fyrdubblad trafikkapacitet och vi kan vara flexiblare med tåg och underhåll på vår infrastruktur. Förutom att det är en milstolpe i Inlandsbanans tekniska utveckling så har vi nu även en möjlighet till robustare bemanning och effektivare resursplanering säger Mats Portinson som är infrastrukturchef och vice vd på Inlandsbanan.
Tågklarerarna på Inlandsbanan genomgår nu utbildning i fjärrmanövreringen och kommer kunna fjärrmanövrera sex olika ställverk från kontoren i Sveg, Hoting och Storuman.