23948sdkhjf

Tyngre lok ökar konkurrenskraften

Forskare på Chalmers har kunnat slå fast att ett nytt tyngre lok inte påverkar den totala påkänningen i marken på ett sätt som gör att säkerheten inte kan garanteras på banorna. Detta ökar konkurrenskraften och minskar underhållskostnaderna.

Chalmers berättar mer på sin hemsida.

Det började med att godstågstillverkaren Green Cargo behövde sätta in lok med större dragkraft för att få en rimlig ekonomi i sina godstransporter. De loken var också tyngre. Trafikverket tillät inte att de tyngre loken trafikerade banorna med mindre än att säkerheten också kunde garanteras.

Forskarna från Chalmers föreslog en analys i vilken belastning från en standardvagn med tvåaxliga boggier jämfördes med den från ett lok med treaxliga boggier. Med hjälp av modeller de tagit fram kunde deras analys visa att den marginellt lägre lasten per axel på det treaxliga loket gjorde att den totala påkänningen i marken faktiskt blev lägre för det treaxliga loket. För att ytterligare analysera belastning genomförde Trafikverket en dynamisk analys med hjälp av programvara som tagits fram inom Charmec.

Anders Ekberg är föreståndare för kompetenscentrumet Chalmers Railway Mechanics, Charmec.

– På några få möten med mellanliggande analyser kunde vi med hjälp av den erfarenhet och den kunskap vi skaffat i tidigare projekt nå en insikt. När väl lösningsmetoden var identifierad kunde vi relativt enkelt nå en lösning med hjälp av numeriska verktyg vi byggt upp tidigare.

– Analysen stödde slutsatsen att loken gav en lägre belastning på fyllnadsmaterial och den underliggande marken. Med detta i ryggen kunde vi på Trafikverket reducera antalet restriktioner för Green Cargos treaxliga lok, säger Ibrahim Coric som är chef på Underhåll Järnvägssystem Tillstånd Byggnadsverk på Trafikverket.

Markus Gardbring är chef för Green Cargos operativa verksamhet.

– Green Cargo kan nu tillföra dragstarkare lok och slopa ett stort antal omlopp för ett antal större kunder vilket leder till effektivare godstransporter och är en förutsättning för att vi ska kunna ha mer gods på järnvägen.

Tyngre lok med mer redundant dragkraft slirar dessutom mindre vilket minskar underhållskostnaderna, skriver Chalmers.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142