23948sdkhjf

Fjärrstyrt underhåll under vattnet

Underhållsarbete under vatten kräver sin robotik. Inte minst om underhållsarbetet ska kunna utföras med fjärrstyrning från hela världen.

Jotun arbetar med marina beläggningar. Den innovation de nu tagit fram är en proaktiv rengöring av stora fartyg. Hullskatern inspekterar skrovet under vattnet och avlägsnar påväxt för både minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp samt mindre spridning av vattenlevande invasiva organismer.

Semcon är deras teknologipartner som ansvarat för genomförbarhets- och konceptstudier, mekanisk design, strukturell och dynamisk analys, design av kontrollsystem, mjukvaruutveckling, elektronikutveckling samt tillverkning av prototyper och testning.

– Det här är ett banbrytande projekt när det kommer till proaktiv rengöring av skeppsskrov och vi är stolta över att ha bidragit med vår kunskap och expertis inom robotik kombinerat med digitala lösningar. Att fordonets arbete ska utföras både över och under vattenytan gör det mer utmanande än ett av våra genomsnittliga projekt, säger Sindre Nævdal, project manager på Semcon.

Hullskatern är alltid ombord på fartyget, redo att arbeta så fort fartyget är stilla. Det ger rederier ökad operationell flexibilitet och minskat klimatavtryck.

Hullskatern håller sig kvar på skrovet tack vare kraften från dess magnetiska hjul. Varje hjul är utrustat med en elektrisk motor för drift och styrning. Fordonet har flera kameror och sensorer som förser operatören med data för navigation och dokumenterar påväxt på fartygsskrovet. Den specialdesignade motoriserade borsten håller skrovet rent.

Fordonet är anslutet till operatörens kontrollcenter genom en kabel och kan fjärrstyras från vilken plats som helst i världen med 4G-täckning. Inspektion och proaktiv rengöring av ett skrov tar normalt två till åtta timmar beroende på storlek och skick.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093