Första hjälpen vid driftstopp
Nu finns en app som kan lösa komplexa problem snabbt och minska driftstoppstiden för maskiner.
Vanligtvis utför underhållstekniker service på maskiner som tillverkats av olika tillverkare under olika produktionsår. Varje maskin har sitt eget användargränssnitt och diagnostiska menyer.
Bosch Rexroth som specialiserat sig på driv- och styrteknik gör det nu enklare att underhålla sådana heterogena maskiner tack vare appen Digital service assistant. Så här fungerar det:
Med appen kan underhållsarbetare trådlöst läsa felmeddelanden och serviceinformation för alla installerade Rexroth-kontrollsystem. Med ett enda knapptryck kan de kontakta lokala Bosch Rexroth-servicespecialister och vidarebefordra all relevant information till dem.
Appen eliminerar behovet av att göra tidsrelaterad research för att identifiera defekta komponenter. Underhållstekniker tar helt enkelt fram den elektroniska namnskylten för komponenterna eller skannar en QR-kod eller det individuella serienumret. De kan sedan snabbt beställa relevant reservdel medan de fortfarande är vid maskinen eller skapa en reparationsbegäran.
Appen är tillgänglig i svenska App stores för smartphones och surfplattor. Efter installationen definierar användarna i maskinernas PLC:er vilken data som ska läsas ut. För att säkerställa datasäkerhet är anslutningen till maskinen krypterad och appen har inga skrivrättigheter.
För tillfället är appen enbart tillgänglig för elektriska driv- och styrsystemsprodukter men under året kommer även produkter inom industrihydraulik anslutas.