Göteborgs kanalmurar kostar miljarder att renovera
Om du någon gång varit i Göteborg har du förmodligen lagt märke till kanalerna. De anlades på 1600-talet samtidigt som själva innerstaden byggdes. Långt innan bilarnas tid och tyngd.
Det finns en del att läsa om Göteborgs kanalmurar på stadens hemsida. Murarna har stått emot belastningar i sin nuvarande form sedan mitten av 1800-talet. Nu börjar åldern och en allt tyngre trafik ta ut sin rätt. Kanalmurarna behöver underhållas.
– Kanalmurarna behöver rustas upp med en starkare konstruktion för att klara framtidens trafik till Göteborgs innerstad, säger Mikael Rintala projektledare på trafikkontoret.
Här och där syns röta i trävirket i grundkonstruktionen och på pålarna. Och det kommer bli ett stort arbete att rusta upp murarna.
– Det kommer att bli viktigt att göra arbetena så snabbt och effektivt som möjligt och den planeringen pågår nu. Vi ser exempelvis en ny spårväg på Engelbrektsgatan mellan Skånegatan och Södra Vägen som en förutsättning för att renoveringarna ska kunna starta, säger Mikael Rintala.
På några ställen har kanalmurarna redan renoverats. Nästa år fortsätter renoveringen av kanalmurarna längs med Mölndalsån fram till Ullevibron.
Just nu pågår ett arbete som ska identifiera renoveringsbehovet på sträckan mellan Mölndalsån i Gårda, förbi Drottningtorget, och fram till Göta Älv. Byggarbetet är planerat att börja 2023. Trafikkontoret tittar på kostnader, etappindelningar och tider.
För några veckor sedan fick trafiknämnden en preliminär prislapp: 2,5 - 3,5 miljarder kronor.
I kalkylen ingår kanalmurarnas renovering och stadsmiljöåtgärder – åtgärder för cykelbanor, förstärkning av gator och spår och upprustning av fyra broar.
- I dagsläget är det ett spann som är väldigt osäkert, säger Mikael Rintala till Göteborgsposten.