Bransch i kris: Svevia visar kanonresultat
Som U&D tidigare rapporterat har flera mindre företag inom järnvägsunderhåll tvingast försätta sig i konkurs redan innan året knappt har hunnit börja.
Läs också: Scandrail i konkurs – kris i branschen
Läs också: Bransch i kris: ännu en konkurs
Samtidigt meddelar den statligt ägda infrastrukturspecialisten Svevia att de aldrig gjort ett så lönsamt resultat som under förra kvartalet i företagets hela historia.
I januari presenterade Företagarna sin granskning av Svevias anbudsgivande.
Företagarna har granskat de anbud som Svevia har vunnit offentliga upphandlingar på hos Trafikverket under perioden 2013-08-21 till 2018-07-03. 285 upphandlingsprotokoll har gåtts igenom.
Efter att ha gått igenom anbuden dras ett antal slutsatser. Svevia är det bolag som är den största leverantören till Trafikverket när det avser vägunderhåll, anläggning av vägar och vägmarkeringar. Det bekräftas också via officiella källor från Näringsdepartementet, Konkurrensverket och Svevia själva.
Enligt granskningen lägger Svevia anmärkningsvärt låga bud i förhållande till sina privata konkurrenter.
En annan anmärkningsvärd analys när granskningen tittar på de 10 största anbuden som Svevia har vunnit är att i fem av fallen har endast ett privat företag varit med och lämnat anbud. Detta att jämföra med snittet som Konkurrensverket har kommit fram till att det är fyra företag med per anbud, för att få en rättvisande konkurrens står det i granskningen.
Senare i januari intervjuar Dagens industri Svevias vd Anders Gustafsson.
Då har han visserligen bara tagit del av ett utdrag från Företagarnas rapport men konstaterar att de upphandlingar som Företagarna granskat både kommer från anläggningsdivisionen som har lönsamhetsproblem och affärsområdena drift och beläggning som är lönsamma.
– De hänvisar till en olönsam del inom Svevia och använder fakta från en del där vi har en lönsam verksamhet. Jag kan inte kommentera det bättre än så.
Han anser att Företagarna delvis drar paralleller mellan anläggningsdivisionens lönsamhetsproblem och nivån på Svevias anbud i Trafikverkets upphandlingar.
Hur ser du på avvikelsen mellan Svevias anbud och övriga i de upphandlingar som granskats?
– Man måste vinna anbud för att få jobb. Så det är klart att vi måste vara lägst för att vinna en upphandling – det är lagen om offentlig upphandling.
Er roll i marknadskoncentrationen, hur ser du på den?
– Vi är en av flera aktörer på en konkurrensutsatt marknad. Vi är också i mångt och mycket ett framgångsrikt företag, så det är säkert någon som kan ha en åsikt om det. Men ansvarsfullhet och omdömesgillt agerande, det står väldigt högt på vår agenda, sa Anders Gustafsson i januari till Dagens industri.