Vinst före säkerhet – MTR kritiseras hårt
I december 2016 tog MTR över ansvar för drift och underhåll av Stockholms pendeltåg. I ansvaret ingår planering och drift av trafiken, stationsbemanning och underhåll av stationer och fordon.
Avtalet är ett så kallat incitamentsavtal där ersättningen för uppdraget huvudsakligen baseras på utförd produktion och hur väl målen för bland annat kundnöjdhet, punktlighet och samverkan uppfylls.
Nu menar ett hundratal anställda, däribland lokförare, städare, reparatörer, tåg-, stations- och kundservicevärdar att arbetsmiljön är undermålig berättar Sekotidningen.
I förra veckan samlades de för ett gemensamt möte och efter mötet skickades ett brev till ansvariga i trafiknämnden i region Stockholm.
– Jag tycker politikerna bör känna till hur vi upplever arbetssituationen. När vi tagit upp problem med våra chefer är det som att prata med en vägg. Vi känner oss tillbakapressade på olika sätt, inte minst fackligt, säger Rainer Andersson, tågvärd på MTR Pendeltågen.
– Vi känner inte igen den bild som målas upp. Vi är närmare 2 000 medarbetare på pendeltågen och vår uppfattning är att de allra flesta trivs hos oss, något vi också fått bekräftat i de medarbetarundersökningar vi löpande gör, säger Maria Hansson, pressansvarig på MTR Nordic till Sekotidningen.
I brevet står det bland annat:
"Tåg i trafik går före nödvändigt underhåll, vinst före säkerhet.
MTR trampar på fackliga rättigheter och bygger verksamheten på ständig personalbrist.
Det är lågbudget över hela linjen och det gäller även ett ständigt havererande IT-system, vilket inte är acceptabelt när säkerheten sägs stå i centrum.
Utropsinstruktioner som ingen resenär snart orkar höra, allt för att höja nöjd kund-index."