Nya insikter om proaktivt underhåll
Med hjälp av en ny plattform har Rikshem nu förutsättningar att monitorera och analysera sina fastigheters digitala system för att bland annat kunna effektivisera drift, energianvändning och få insikter om proaktivt underhållsbehov.
Rikshem har tecknat avtal med Telia. Det tolvåriga samarbetet syftar till att ge Rikshem möjlighet att kunna erbjuda nästa generations tjänster som bidrar till en effektivare och mer hållbar fastighetsförvaltning.
Avtalet innefattar fastighets-IT, IOT-plattform och öppet nät där Telia genom tjänsteleverantörer kommer göra innehållstjänster tillgängliga för Rikshems hyresgäster.
Telia kommer också att sköta drift, underhåll och avhjälpa fel i nätet samt koppla upp såväl mjukvara som hårdvara i byggnaderna.
– Genom avtalet med Telia gör vi framtidens uppkopplade bestånd möjligt. När vi kopplar upp fastigheterna får vi bland annat effektivare drift och möjlighet att minska energianvändningen i fastigheterna samtidigt som vi på sikt kan skapa nya möjligheter för våra hyresgäster genom olika tjänster för hemmet, säger Petter Jurdell, chef affärs- och hålbarhetsutveckling på Rikshem.
– Vi är mycket stolta över avtalet med Rikshem. Det är fantastiskt roligt med den här typen av samarbeten, där vi ser så konkreta resultat genom ny och innovativ teknik. Det öppnar dessutom upp för helt nya användningsområden för att förbättra för Rikshem och deras hyresgäster, säger Björn Hansen, Head of IoT, Division X, Telia Company.
Rikshem har ungefär 30 000 lägenheter i Sverige. Fram till 2021 ska 15 000 av dem ha kopplats upp.