23948sdkhjf

13,4 kilometer lång tunnel borras under Stockholm

Tunneln som ska gå från Danderyd till Hammarby Sjöstad ska varken användas för bilar eller tåg, utan för att säkra Stockholmregionens elförsörjning.

- Stockholm växer snabbt och ökar med 40 000 invånare varje år. Det byggs många nya bostadsområden och kollektivtrafiken växer. Det tillkommer också nya typer av elförbrukare som exempelvis större serverhallar. Elbehovet ökar och förändras. Dessutom är delar av nätet i behov av upprustning, säger Lotta Medelius-Bredhe, generaldirektör för Svenska kraftnät.

Svenska kraftnät, som ansvarar för Sveriges stamnät för el, utvecklar och förstärker Stockholmregionens elnät. Den nya förbindelsen är en del av program Stockholms Ström – ett samarbete mellan Ellevio, Vattenfall och Svenska kraftnät.

I det här projektet har Svenska kraftnät valt att använda borrteknik i stället för traditionell sprängning. Metoden är ovanlig i Sverige. Men tekniken är väl beprövad i ett stort antal tunnelprojekt världen över.

- Det finns flera skäl till att vi borrar och inte spränger. Den främsta orsaken är att minska den negativa påverkan på omgivningen. Den är miljömässigt skonsammare. Vi behöver inte heller anlägga arbetstunnlar, vilket skulle medföra ytterligare påfrestningar på närmiljön och innebära fördyrningar, säger Per Eckemark, chef för Svenska kraftnäts nätdivision.

Tunnelborrmaskinen som döpts till Elektra är 240 meter lång och väger 1000 ton. Tunneln den borrar är fem meter i diameter och går som djupast 100 meter under marken.

Borrstart är första februari i år och borrningen pågår i cirka fyra år, därefter ska 400 kV kablar installeras. 2027 väntas det vara klart.

Budgeten för hela projektet – tunnel och kablar – uppgår till cirka 3 000 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047