23948sdkhjf

Obalans i underhållskontrakt

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att analysera omfattning och konsekvenser av obalanserad budgivning i samband med upphandling av baskontrakt för underhåll av statliga vägar.

I uppdraget ingår även att upprätta en handlingsplan med ett åtgärdsprogram för att minska möjligheterna att genomföra obalanserad budgivning.

Riksrevisionen överlämnade en granskningsrapport till riksdagen i september 2019 där Trafikverkets upphandling av baskontrakt för drift och underhåll av vägar har granskats (RiR 2019:24). Där konstaterar Riksrevisionen att det förekommer systematiska skillnader i kostnadsavvikelser mellan upphandlat pris och slutlig kostnad mellan olika leverantörer och att dessa skillnader tyder på att det finns för stort utrymme för entreprenörerna att agera taktiskt vid anbudsgivning.

Det medför att anbudsgivarna i sina anbud erbjuder priser på olika poster i förfrågningsunderlaget som kan uppfattas som orimligt låga jämfört med de priser som Trafikverket erfarenhetsmässigt förväntar sig. Detta kan i förlängningen påverka entreprenörernas incitament att genomföra olika typer av åtgärder.

Analysen ska omfatta baskontrakten i sin helhet och den verksamhet som kontrakten omfattar. Den ska redogöra för vilka faktorer som bedöms orsaka obalanserad budgivning samt vilka konsekvenser detta medför. Analysen ska även omfatta hur gällande regelverk inom området tillämpas och vilka möjligheter som regelverket medger för att kunna vidta effektiva åtgärder för att minska obalanserad budgivning.

Uppdraget ska redovisas senast den 21 augusti 2020 till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.116