Gripenmotorer ska underhållas i Sverige
Att Sverige ska köpa Gripen E har varit bestämt sedan 2013. Hittills har det hetat att underhållet av motorn ska genomföras av amerikanska General Electric i USA. Så blir det inte. Även Jas Gripen E:s motor ska servas i Trollhättan.
- Det här måste hålla i högre beredskapsgrader och det är ett steg att behålla kunskap i Sverige men också få en kostnadseffektiv lösning på lång sikt. Det gör också att vi kan bygga upp reservdelar och komponenter i Sverige och hantera detta inom landet, säger Göran Mårtensson, generaldirektör vid Försvarets materielverk, FMV till Sveriges radio.
Motorerna för dagens Gripen C/D gås igenom i Trollhättan av företaget GKN. Därmed finns både kunskapen och reservdelarna lokalt. Nu är de inblandade företagen inklusive Saab överens om att underhåll, service och reparationer även i fortsättningen ska ske i Sverige och Försvarsmakten har beställt det upplägget av FMV.
En fördel är att nuvarande Gripen C/D nu enligt Försvarsberedningen och Försvarsmaktens analys ska användas ända till 2030-talet och då kan arbetet med motorerna samordnas.
- I händelse av höjd beredskap eller väpnat angrepp så hade en lösning med underhåll av motorer på andra sidan Atlanten varit en icke fungerande lösning. Det här har tagit lång tid, men jag tycker att det har landat på ett bra sätt, säger Liberalernas försvarspolitiker Allan Widman.
Den här lösningen sparar också pengar då man utnyttjar redan gjorda investeringar i teknik och kunskap, enligt FMV.
- Det betyder väldigt mycket för oss långsiktigt som företag och som försvarsförmåga för Sverige, säger Stefan Oscarsson, ansvarig för militära affärer vid GKN.