23948sdkhjf

Personalbrist inom både drift och underhåll

Det saknas tågtekniker. Både nu och framåt i tiden. Det beskriver det treåriga projektet Framtidens Järnväg som nu startar upp ett samarbetsprojekt mellan näringsliv och akademin för att undersöka situationen avseende kompetensförsörjning och kompetensutveckling inom tågteknikerområdet.

Målet med samarbetsprojektet är att via faktaunderlag och analyser i slutrapporten, klargöra situationen och ge förutsättningar till efterföljande projekt, aktiviteter, utbildningsinsatser med mera.

En av de planerade investeringar, installationer och uppgraderingar som det talas om i branschen är införandet av det nya digitala signalsystemet ERTMS. Detta kräver personal för montering och underhåll av ombordutrustning.

Andra projekt är uppgraderingar av en stor mängd äldre fordon. Varje projekt handlar om 10-tals eller 100-tals arbetstillfällen, varav många är fordonstekniker.

Utöver dessa åtgärder har naturligtvis även arbetsfordon och arbetsmaskiner ett löpande behov av service och underhåll.

Det löpande underhållet i Sverige av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer att öka allt eftersom fler fordon tas i bruk.

Ett annat skäl till ökningen är att det löpande underhållet av Öresundstågen flyttar från Danmark till Sverige. En förändring som ger 100 nya arbetstillfällen.

Samtidigt genomförs en förstudie angående lokalisering av en depå i Nässjö för länstrafikens nya flotta. Om detta blir verklighet kommer det att behövas ett stort antal tekniker även där.

Framtidens Järnväg kommer att intervjua runt 15 aktörer inom järnvägsbranschen. Klarar dagens utbildningsinsatser av att möta detta behov? Behövs det nya eller förändrade samarbetsformer inom branschen för att locka fler sökande till utbildningar och anställningar? Dessa, och många fler frågeställningar, kommer att analyseras tillsammans med företagen och akademin.

Framtidens Järnväg bedrivs under varumärket Nordic Infracenter och ägs av Nässjö Näringsliv AB. Målet är att stärka samverkan mellan akademi och näringsliv inom områdena teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning med syftet att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsrelaterade företag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.162