Förbättrat järnvägsnät och nytt underhållssätt ger bättre punktlighet
Fler skåningar än någonsin valde tåget under 2019. Totalt hade Skånetrafiken drygt 48,5 miljoner tågresor under 2019. Dessutom ökade punktligheten för de skånska tågen till 95,1 procent från 2018 års 93,6 procent.
- Den förbättrade punktligheten visar att de insatser som branschens aktörer vidtagit de senaste åren nu ger resultat, säger Maria Nyman, chef för Affärsområde Tåg på Skånetrafiken.
En del av den förbättrade punktligheten beror på att Trafikverkets förbättrat järnvägsnätet i Skåne under senare år. Bland annat har kontaktledningar bytts mellan Hässleholm och Lund samt två nya mötesstationer på Ystadbanan byggts. Men även ett delvis nytt sätt att arbeta med underhåll från Trafikverkets sida kan lyftas fram som en förklaring.
– Vi jobbar mer med inriktning på var de största problemen varit. Vi har fått bättre rutin på att se var det slits mest och byter helt enkelt ut delar innan de går sönder, säger Göran Holmberg som är verksamhetssamordnare på Trafikverket till U&D.
- Det känns mycket bra att kunna erbjuda skåningarna hållbara och punktliga tågavgångar. Vi, Trafikverket och trafikföretagen arbetar löpande med olika sätt att förbättra punktligheten, något som tillsammans med de långsiktiga satsningarna på järnvägens infrastruktur leder till att punktligheten succesivt ökar, säger Maria Nyman.
Andra förklaringar är Skånetrafikens och trafikföretagens arbete för att förbättra punktligheten, som att stänga dörrarna 30 sekunder innan avgång, en bra fordonspark med nya Pågatåg med få fel samt en generellt bättre planering av trafiken.