23948sdkhjf

Drift och underhåll involverat i planeringen

Upptågen är klara. De åtta dubbeldäckarna som ska trafikera sträckan Uppsala – Gävle erbjuder dubbelt så många sittplatser jämfört med dagens vagnar. Det behövs då det varje år görs 4,3 miljoner resor med Upptågen och antalet resenärer ökar stadigt.

Det var för att förstärka Upptågstrafiken som det politiska beslutet togs i Region Uppsala i regionfullmäktige den 27 september 2017. Åtta tåg av typen Stadler dosto ER1 skulle hyras in. De beställdes via Transitio – som ägs gemensamt av tjugo landsting och kollektivtrafikmyndigheter i Sverige.

- Det är fantastiskt roligt att kunna erbjuda våra resenärer nya toppmoderna tåg, hela reseupplevelsen kommer att förbättras och vi ser fram emot att hälsa fler välkomna ombord. Eftersom vi ansvarar för drift och underhåll har vi varit involverade i hela planeringsprocessen, det har varit ett väldigt spännande projekt där vi haft möjlighet att bidra med vår kunskap av den aktuella trafiken på Upptågen och erfarenheter i Sverige och internationellt, säger Bo Danielsson, affärschef Transdev Uppland.

Mälardalstrafik beställde samtidigt 33 nya fordon. Och för att implementera fordonen har det krävts stor samverkan mellan mottagarna Upptågstrafiken och Mälardalstrafiken och tillverkaren Stadler bussang, mellan fordonsägaren Transitio, kollektivtrafikmyndigheterna, järnvägsoperatörerna Transdev och SJ och så underhållarna.

Det finns strategiska principer som styr samverkan som hög tillgänglighet, trafiksäkerhet, och driftsäkerhet. Det kräver ett omfattande samarbete och samordning mellan parterna. Fordonen är nya och en utmaning kan vara att hitta en effektiv balans mellan och rutin för garantiåtgärder och underhållsåtgärder så att fordonen alltid skyndsamt kommer i trafik.

– Tågen är en fordonstyp som inte tidigare funnits i Sverige och det har ställt stora krav framförallt på dokumentation som i slutändan leder fram till ett godkännande av Transportstyrelsen och att fordonen kan framföras på ett säkert sätt i kommersiell trafik. För ett slutligt godkännande krävs att också operatörerna har godkänt dokumentationen. Till exempel underhållsinstruktioner, manualer för förare och ombordpersonal och digitala system, förklarar Bo Danielsson och fortsätter:

– Transdev har som en part och som en av två operatörer som blir först att köra ER1 i trafik haft stor nytta att delta i arbetsgrupper inom olika områden under implementeringsfasen. Vi har haft kunskap för att kunna teckna ett ändamålsenligt avtal med underhållaren. Vi har hela tiden varit involverade i tidsplanen som i sådana här projekt verkligen är levande materia. Vår utbildningsinsats i Transdev är omfattande och utan insikt och insyn i projektet hade den blivit ännu mer komplicerad. Vi har kunnat uppdatera våra lokala säkerhetsföreskrifter i tid där det krävts. Vi har i processen med Transportstyrelsen som en part fått möjlighet att bland annat kunnat påverka underhållsinstruktioner och manualer.

Transdev kommer underhålla sina fordon hos Stadler service Sweden i Tillberga.

– Jag vill inte heller underskatta all annan kunskapsinsamling som sker löpande när man deltar som en part i ett sådant här projekt. Exempelvis vilka utmaningar som finns med reservdelshållning, hur man tvättar och tömmer fordon och vilken underhållare som klarar av att göra detta, vad inbegrips i tungt underhåll respektive kilometerbaserat underhåll, fokus på praktiskt handhavande i vissa situationer och all annan kunskapsspridning som sker i nätverket. Allt som i slutändan gagnar driftssäkerhet och tillgänglighet. Jag vill påstå att Transdev är väl förberedda tack vare vår delaktighet i implementeringsprojektet av ER1.

De nya vagnarna sätts successivt i drift under december 2019 och första halvan av 2020.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.114