Hjulunderhållningen räddad
Visste du att det finns en hjulgrupp? Det är Norrtåg, Vy tåg och Euromaint som tillsammans följer upp och analyserar hjulslitage och fattar beslut om hjulunderhåll.
Sedan några år tillbaka arbetar Norrtåg i samarbete med sin operatör Vy tåg och underhållsleverantör Euromaint systematiskt med att övervaka hjulen på alla sina tåg för att slippa hjulskador.
– Den största nyttan med att jobba med hjulskador strategiskt är att tågen kan gå utan störningar, vår verkstad kan planera sin verksamhet och slipper ägna sig åt brandsläckningar säger Håkan Jarl, fordonscontroller på Norrtåg.
Både Luleå tekniska universitet och Järnvägstekniskt centrum har deltagit i e-pilotprojektet för att prova om Trafikverkets hjulskadedetektorer kan användas förebyggande.
80 procent av insatserna läggs nu på förebyggande underhållsarbete och det finns en tydlig strategi för hur och med vilka intervall olika åtgärder ska utföras.
Hjulgruppen samlar in och nyttjar erfarenheter och kompetens om sina fordons hjulskador och följer upp och analyserar löpande all data de får in via Trafikverkets detektorer. Då upptäcks de fordon vars hjul har gränsvärden som genererar larm, på en nivå som inte är så akut att tåget behöver tas ur trafik. Det betyder att verkstaden kan jobba mer effektivt med det övriga planerade underhållet och slipper hantera en akuta hjulfel.
Hjulen på alla fordon svarvas tre gånger per år.
– Hjulskador är dyrt och det är mycket pengar att spara in om man lyckas. Vi har blykoll på våra hjul, vi vet exakt när vi måste byta ett hjul och vi har ökat hållbarheten på hjulen med mer än 50 procent genom vårt förebyggande och strategiska hjulskadearbete, säger Håkan Jarl.