23948sdkhjf

Söker finansiärer till omfattande underhållsprojekt

Trafikverket håller just nu på med en utredning av järnvägssträckan Kristinehamn-Gällivare på Inlandsbanan. Banans ägare vill se en omfattande upprustning. 

Inlandsbanan är 129 mil lång och går genom 19 kommuner i norra Sverige. Genom bolaget Inlandsbanan AB äger de 19 kommunerna järnvägen, och årligen får de cirka 150 miljoner kronor för underhåll från Trafikverket. 

Just nu håller Trafikverket på med en utredning av vilken roll Inlandsbanan ska spela i framtiden, efter att brister med i transportsystemet och med banan lyftes fram i infrastrukturplanen 2018-2029. Inlandsbanans vd Peter Ekholm hoppas på att Trafikverket ska se fördelarna med Inlandsbanan. 

– Inlandsbanan kan avlasta stambanorna från mycket trafik och det finns ett jättestort intresse att investera i en upprustning, säger han till Nya Kristinehamns-posten. 

Peter Ekholm skulle helst se att man satsar på en upprustning av hela sträckan. Just nu söker man finansiering för upprustning av sträckorna Mora-Gällivare och Persberg-Mora. En upprustning som beräknas kosta mellan sju och elva miljarder kronor. 

– Men en upprustning av hela Inlandsbanan är en samhällsekonomiskt lönsam investering. I dag är det för trångt både på Stambanan genom övre Norrland, Norra stambanan och Södra stambanan och genom att rusta upp Inlandsbanan kan man flytta över åtminstone 25 procent av godset dit, säger Peter Ekholm. 

Tanken är att det omfattande underhållsprojektet ska finansieras med hjälp av inte bara ägare och borgenärer, utan även med stöd från långivare. Just nu pågår till exempel samtal med norska finansiärer. 

– Vår förhoppning är att redovisa upplägget nästa år så att ett politiskt beslut kan tas efter det att Trafikverket har presenterat sin utredning, säger Peter Ekholm. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.547