Big data ska driftsäkra tågtrafiken
Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Det säger forskare vid Luleå tekniska högskola som samlar tillståndsdata för att få tågen att gå i tid.
Om förebyggande underhåll på växlar och växelbyten genomförs på ett väl planerat sätt före ett haveri kan förseningstimmar reduceras med minst 50 procent, enligt Infranords beräkningar. – Totalt motsvarar det besparingar på minst 168 miljoner kronor per år, säger Jan Lundberg, professor inom drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Insamlingen av så kallad big data uppges förbättra det förebyggande underhållet och ge stabilare prognoser om spårväxlarnas tillstånd. Över tid innebär det sänkta underhållskostnader, ökad driftsäkerhet och därmed ökad punktlighet. På så sätt förbättras också nyttjandet av Sveriges transportinfrastruktur.
– När 5G införs kommer goda synergieffekter med projektresultaten att kunna förverkligas. Ett viktigt exempel på driftstörningar som projektet ska lösa är när tåg kommer från avvikande spår och går in i växeln när den ligger i fel läge. Det resulterar i att hjulen kliver över växeltungorna vilket resulterar i skador på tåg, spårväxel samt totalt driftstopp. Reparationskostnaderna för detta problem är cirka 10 miljoner kronor per år och de relaterade driftstörningarna är mycket stora, förklarar Jan Lundberg.
Projektet finansieras av Formas och ska pågå i två år. Det genomförs i samarbete med Bombardier, Trafikverket och Infranord