23948sdkhjf

Lyckad världspremiär

Världens första lyckade tester med den senaste versionen av mjukvaran för signalsystemet ERTMS har utförts.

Förra veckan testades den senaste versionen av mjukvaran för ERTMS, Baseline 3.6, både i ombordsystemen på järnvägsfordonen och i markutrustningen.

– Detta är ett steg i processen fram till mjukvaran som vi ska rulla ut på Malmbanan om tre år, säger programchef Anders Åkeson.

Mjukvaran som används har utvecklats av Bombardier. Testerna skedde på Trafikverkets testbana mellan Katrineholm och Åby, på gränsen mellan Södermanland och Östergötland.

– Testerna gick bra. Några fel har hittats som ska rättas till. Det är därför vi använder testbanor.

Utvecklingen av tågskyddssystemet ERTMS, som ska ersätta ATC, sker i en rigorös process. När systemet tas fram testas det först i labbmiljö. Kvaliteten på mjukvaran säkras därefter på speciella testbanor.

Den bana som ligger mellan Katrineholm och Åby används flitigast. När mjukvaran är klar används den på pilotbanorna Ådals- och Botniabanan för erfarenhetsdrift. Där går ordinarie tågtrafik. 2022 börjar utrullningen på Malmbanan för att sedan installeras i hela järnvägens stomnätverk.

Det nya signalsystemet ger bättre punktlighet. Statistik från pilotbanorna 2018 visar att banor med ERTMS har fem gånger färre förseningsminuter än banor som är utrustade med ATC.

ERTMS-programmet utvecklar ett nytt tågskyddssystem och rustar upp signalanläggningen, där ställverken är viktiga komponenter. Tio procent av projektets beräknade kostnader berör utvecklingen av tågskyddsystemet.

De resterande 90 procenten är en reinvestering i signalanläggningen, som behöver göras oavsett vilket tågskyddsystem som används. Ett utbyte av signalanläggningen i två steg, först till ett med ett moderniserat ATC, för att sedan uppgraderas till ERTMS, beräknas kosta 40 procent mer.

Många ställverk är på väg att passera sin tekniska livslängd. I dag är den siffran 4 procent, men redan år 2025 har nästan 25 procent av ställverken passerat sin livslängd.

­-I bästa fall har drygt 40 procent av ställverken hunnit nå sin tekniska livslängd innan vi har hunnit byta ut dem. Reinvesteringen i signalanläggningen behöver göras nu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109