23948sdkhjf

Digital plattform tar klivet in i mobilen

Den nya utgåvan av ServiceNow:s plattform Now Platform, döpt till ”Madrid”, har släppts och rullas nu ut till företagets fler än 4 000 kunder.

Den nya utgåvan innehåller fler än 600 förbättringar och nya funktioner – och huvudfokus ligger på mobilen. ServiceNow uppger att den mobila versionen av Now Platform ”kombinerar kraften i verktygen med ett enkelt, intuitivt gränssnitt som gör det möjligt för användare att bygga applikationer och utföra andra avancerade uppgifter direkt på mobilskärmen, var man än är och – liksom i desktopversionen – utan nödvändiga förkunskaper i kodning”.

ServiceNow utsågs 2018 som världens mest innovativa företag i det globala affärsmagasinet Forbes årliga ranking. Grunden för detta är målsättningen att göra de digitala verktyg man använder i arbetet lika enkla och tillgängliga som de man använder på fritiden, skapa mer effektiva arbetsflöden och underlätta prioritering och beslut.

Now Platform började som en lösning skräddarsydd för IT-support, men har de senaste åren vuxit till att hjälpa företag och offentliga verksamheter hantera en mängd olika områden, exempelvis HR, ekonomi och säkerhet. Därför är de nya mobila verktygen något ServiceNow har stora förhoppningar om.

- Vi lever mycket av våra liv genom mobilen. Det är idag den skärm många använder mest. Därför har det varit en självklar prioritering för oss att göra en kraftfull och kompromisslös mobilversion. Det talas ofta om ’killer apps’ – appar som förändrar vårt beteende. Vi tror att hela arbetsdagen i sig är en ’killer app’, säger Frederick Wennmarck, Senior Manager Solution Consulting Nordics på ServiceNow.

- Now Platform är kärnan i allt vi gör och allt det vi vill förmedla till våra kunder. De halvårsvisa större uppdateringarna av plattformen är det som säkerställer att vi fortsätter betraktas som ett av världens mest innovativa företag – samtidigt som vi hjälper våra kunder frigöra kraften i sin verksamhet så att de kan spetsa till konkurrensen, säger Johan Dahlin, Country Manager för Sverige på ServiceNow.

Bland de övriga nyheterna i plattformen märks det maskininlärningsbaserade beslutsstödscentret Agent Workspace, det automatiserade ärendeprioriteringssystemet Alert Intelligence samt Scaled Agile Framework, som är en lösningssvit för att hjälpa verksamheter snabbt fånga upp och ta beslut kring nya initiativ och idéer.

Murray Hives, Platform Solution Lead – ServiceNow på ICA Gruppen AB, är en av de första som testat de mobila verktygen. Här är hans inledande intryck:

- Den nya mobilappen som ingår i Madrid-releasen är ett spännande steg framåt. Den ger oss möjlighet att skapa kraftfulla och skräddarsydda applikationer för våra användare, där vi drar fördel av smartphonens inbyggda förmågor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.303