Cobot gör trafiken säkrare
När pallar ska transporteras internt i en produktion är möjligheterna många. Traditionellt har industrin använt fastmonterade rull- och kedjebanor, manuella pallvagnar eller bemannade ledstaplare, pallyftare och gaffeltruckar.
Till Kverneland Group, i Kerteminde i södra Danmark, ankommer varje år 100 000 pallar med material. Där bearbetas och monteras delarna så att kompletta jordbruksmaskiner kan lämna fabrikens varulager i containrar. De knappt 500 anställda rör sig bland företagets många fordon i fabrikshallarna.
Nu har företaget börjat använda modern robotteknik som varken bullrar, tar mycket plats eller kräver bemanning. En självkörande mobil robot av typen MiR500, från Mobile Industrial Robots, har drastiskt förändrat arbetsmiljön i hallen, berättar Mikael Broberg som har varit anställd i 33 år som operatör på Kverneland. Han arbetar med härdning och robotsvetsning och uppskattar att inte längre behöva vara på sin vakt efter ledstaplare och truckar i hallen.
- Roboten sparar mig minst fem timmar transportarbete i veckan och det gör att arbetsdagen blir mycket lugnare. Jag saknar verkligen inte körturerna med pallstaplaren. Nu kan jag fokusera på att planera och producera och det är mycket mer meningsfullt än att jag ska lägga tid på att leverera ämnen i lackeringsavdelningen och hämta tomma pallar. Roboten avlastar och optimerar arbetsprocessen och ökar säkerheten. Det är bara att trycka på ikonen på robotens pekplatta så gör den det den ska, berättar han.
Han har sett mycket under de 33 åren han har jobbat där. Han har blivit påkörd några gånger av truckar och pallstaplare eftersom någon har tittat åt fel håll.
- Jag klämde min fot en gång. Därför tänker jag mycket på säkerheten. Om vi får 10–20 mobila robotar som ersätter truckarna höjs säkerheten betydligt, eftersom det minimerar risken att någon ska bli påkörd.
MiR500 är lika stor som en pall och kan lyfta och transportera 500 kilo åt gången. Hos Kverneland rör den sig mellan fyra stationer där den levererar och hämtar pallar. Roboten är monterad med pallyftare som kan lasta och lossa pallar på stationernas pallstativ automatiskt.
Dygnet runt manövrerar roboten säkert och närmast ljudlöst runt personal, hyllor och truckar och det blir många kilometer i veckan. Robotens rutt är sammanlagt 500 meter och går från härdningsavdelingen till lackeringsavdelningen och vidare till lagret, där den hämtar tomemballage och kör tillbaka igen. Under ett dygn tillryggalägger roboten vid maximalt kapacitetsutnyttjande med fyra rutter i timmen totalt 48 kilometer hos Kverneland.
När roboten möter hinder omdirigerar den automatiskt sin rutt och undviker på så sätt att stoppa och försena logistikprocessen. Den är utrustad med 3D-kameror och den nyaste laserskannertekniken och kan se 360 grader runt omkring sig för optimal säkerhet.
Jakob Klokker, PTA på Kverneland, arbetar kontinuerligt med att optimera hela flödet från varumottagning till färdigvarulager. Filosofin är att varje ämne ska flyttas så få gånger som möjligt och antalet mellanlagringar ska minskas. Samtidigt står en sund arbetsmiljö och en hög säkerhet högt upp på dagordningen.
- Att få varorna levererade till rätt plats vid rätt tidpunkt är avgörande för att vi ska kunna undvika förseningar i vårt interna orderprogram. Vi vill gärna ta bort truckarna, för de är dyra både i underhåll och arbetstimmar. Dessutom kräver de att medarbetarna ständigt har ögonen med sig. Vi har upplevt kollisioner och mindre personskador, och det vill vi naturligtvis minska, säger han.
Därför såg Jakob Klokker uppenbara fördelar med att automatisera fabrikens interna logistik med en samarbetande mobil robot.