Levererar en smart vatten-lösning
BT tillhandahåller ett lågenerginätverk och sensorer som gör det möjligt för vattenbolaget Northumbrian Water, i nordöstra England, att bättre förstå hur dess vattennät presterar. Smart Vatten-projektet ska göra det möjligt för vattenbolaget att hantera vattenläckor och förbättra vattenkvaliteten för sina kunder.
Projektet kommer att införas i tre områden i regionen kring Sunderland. Omkring 150 sensorer ska installeras i vattennätet för att samla in olika data, bland annat om vattenflöde, tryck och kvalitet.
Sensordatan kommer att anslutas till BT: s LoRaWAN (Low Power, Long Range, Wide Area Network), som är utformat för att hantera batteridrivna IoT-enheter över långa avstånd och långa tidsperioder. Detta gör LoRaWAN till en idealisk lösning för övervakning av det aktuella vattennätet.
BT:s IoT-plattform ska ta emot, bearbeta och visualisera de data som kommer från sensorerna. Plattformen ska därmed hjälpa vattenbolaget att vidta proaktiva åtgärder för att minska vattenläckage, påskynda driftsprocesser och sänka sina totala underhållskostnader.
- Vi är glada över att arbeta med BT på detta pilotprojekt. Det representerar ett riktigt steg framåt mot framtida Smart Vatten-nätverk. Den innovativa tekniken som BT använder gör dem till ett bra val av partner för att utveckla och leverera vårt pilotprojekt, säger Nigel Watson, koncernchef för Northumbrian Water.
Chris Sims, vd på BT kommenterar affären så här:
- Det här är ett utmärkt exempel på hur IoT kan användas för att ge kunderna en bättre upplevelse. Och med 5G vid horisonten, som kommer att ge fördelar som högre hastigheter och ökad tillförlitlighet, är vi stolta över att arbeta med ett av de mest innovativa vattenbolagen i Storbritannien för att fullt ut förverkliga de transformativa fördelarna med IoT.
BT betjänar kunder i 180 länder.