Bygger jätte på spår
Fordonet, en Multi Purpose Vehicle, MPV, ska utrustas med egendrift, vakuumpumpar, hydraulik, snösmältare, manöverhytter så att fordonet kan nyttjas som ett batteridrivet komplement till Railcares vakuumsugare samt fungera som dragfordon för exempelvis makadamvagnar under spårarbete. Det blir världens största batteridrivna spårfordon.
Railcare samarbetar med gruvutrustningsbolaget Epiroc i utvecklingen av MPV:n. En prototyp ska byggas och testas under 2019 i Railcares verkstad i Skelleftehamn, med beräknad leverans under andra hälften av året.
För några månader sedan lanserade Epiroc flera elektriska versioner av sina gruvfordon. Epirocs kunnande och utvecklingsplattform samt ABB:s och Northvolts batteriteknologi är viktiga delar i Railcares arbete.
- Vi ser stor potential för utsläppsfria arbetsfordon i våra befintliga marknader och även möjligheter att få uppdrag från nya kundkategorier, säger Daniel Öholm, vd på Railcare Group AB.
Helena Hedblom, Epirocs Gruv- och Infrastrukturchef, kommenterar samarbetet så här:
- För Epiroc är det ett naturligt steg att arbeta gemensamt runt den teknologi vi tagit fram för våra underjordsgruvmaskiner. Att samarbeta med framåtsträvande bolag runt batteritekniken är viktigt för att öka volymer och sänka kostnader. Detta kommer att öka takten på elektrifieringsprocessen.
Vakuumtekniken introducerades 1992 och har idag en betydande andel av den svenska och brittiska marknaden för ballastbyten. Fram till idag har Railcare tillverkat drygt femtio dieseldrivna Railvac-maskiner som används för att utföra olika typer av spårunderhåll på järnvägen, såsom ballastbyten, slipersbyte, dräneringar, friläggning av kabel.