Bildteknik ska ge bättre järnvägsnät
Återkommande larmrapporter har under flera år varnat för hur det eftersatta järnvägsunderhållet slår hårt mot sysselsättning och näringsliv. Ett sätt att begränsa skadeverkningarna är att förbättra teknik och metoder som gör det möjligt att sätta in åtgärder där de som bäst behövs.
När nu Infranord fått förnyat förtroende från Trafikverket att utföra så kallad periodisk mätning, det vill säga systematiska kontroller, av den svenska järnvägsanläggningens status lovar företaget att det kommer att ske med delvis ny teknik.
– En nyhet är att vi med hjälp av bildteknik kommer att analysera spårkomponenters tillstånd säger Göran Sandahl, chef för företagets mätenhet.
Förhoppningen är att det nya sättet att angripa problemet ska leda till bättre kontroll över spåranläggningens skick och därigenom resultera i ökad trafiksäkerhet och bättre planering av drift- och underhållsarbeten.
Kontraktet är värt 220 miljoner kronor och sträcker sig över fyra år med start 2020 och med möjlighet till förlängning.
Infranords mätenhet är en särskild enhet för maskinella mättjänster och så kallad oförstörande provning. Poängen med att hålla enheten fristående från annan verksamhet är att den, enligt företaget, kan vara oberoende part i samband med upphandlingar och leveransuppföljning.