23948sdkhjf

Färgen som smutsen inte gillar

Tunnlar är en miljö som utsätts för enorm nedsmutsning. Nu finns en produkt på den svenska marknaden som ska hjälpa stat och kommun att hålla rent på ett miljövänligare sätt.

På mässan Nordbygg 2018 lanserade byggmaterialleverantören Sto Scandinavia AB, i Linköping, en ny ytskyddsprodukt för betongtunnlar – StoPox TU 100. Beläggningen är utvecklad i laboratoriemiljö hos Stos moderbolag i Tyskland.

- För att man ska kunna utveckla bra lösningar för, i det här fallet, tunnlar är en förutsättning att man kan betong och vet skälen till varför det är bra att applicera ett ytskydd. Det man måste skydda betongen mot är något som kallas karbonatisering. Man vill skydda betongen mot klorider, det vill säga salter, och kemikaliepåslag som kan bryta ner konstruktionen, berättar Peter Cederholm, affärsområdesansvarig för betong och golv.

Han konstaterar att för infrastrukturkonstruktioner som tunnlar, broar och så vidare måste sådana saker som livslängd, hållfasthet och dynamiska förhållanden bibehållas. Det är ytterst viktigt av säkerhets- och trygghetsskäl. Och sedan finns ju också estetiska krav som måste uppfyllas.

 

Lätt att rengöra

- Den här produkten är specialframtagen just för tunnlar. Den har god mekanisk motståndskraft, är rejält kemikalieresistent, är lätt att rengöra så att funktion och estetik kan behållas och den har en anpassad ljusspridning så att det inte uppstår negativa reflexer i tunneln som kan störa trafiken.

Vid utvecklingen lade Sto dessutom till ett hållbarhetskrav: Produkten ska ha så låg miljöpåverkan som möjligt, vilket den nu har fått.

- StoPox TU 100 är vattenburen. Det innehåller inga organiska lösningsmedel. Det är en produkt med låg emission, vars struktur är tvärbunden och närmast kan liknas vid ett nät, vilket ger produkten en överlägsen kemisk och mekanisk motståndskraft, lång livslängd och stor styrka.

Produkten har funnits i andra europeiska länder i några år, så det finns alltså åtskilliga referensobjekt där man kan se hur ytskyddsbeläggningens funktion har fungerat under flera år. Och innan dess gjordes naturligtvis laboratorietester, där man simulerade olika förhållanden.

 

Färre tvättar

- Smutsen får svårt att fastna. Nedsmutsningsgraden är omkring 30 procent lägre än i tunnlar som har behandlats med andra produkter på den europeiska marknaden och underhållsintervallet har reducerats med 20-30 procent, hävdar Peter Cederholm.

Det innebär att miljöpåverkan blir mindre, tillägger han, eftersom all tvätt påverkar miljön. Även om man, som i Stos fall, använder bara vatten så spolar man ju loss föroreningar från tarfiken på ytan vid tvätt, förklarar han. Så färre rengöringar blir en miljövinst.

- Det är vi väldigt stolta över. Och för kunderna minskar det underhållskostnaden.

Varför dröjde det flera år innan produkten släpptes på den svenska marknaden?

- Vi ville först undersöka om marknaden ville ha en sådan produkt. Vi intervjuade tekniska konsulter, myndigheter, investerare i landet, med flera. Vi vill veta att det finns en mottagare för våra material innan vi släpper en produkt.

 

Olika kulörter

Jag har skrivit om andra företag som har ytskyddsmedel för betong. Behövs verkligen en produkt till?

- Absolut. Det finns utrymme och saknad efter en tillräckligt mekaniskt och kemiskt tålig produkt med lång hållbarhet för den här typen av anläggningskonstruktion. Det kostar samhället för mycket att underhålla. På Nordbygg togs lanseringen emot jättebra, tycker jag. Det var en mix av konsulter, investerare, arkitekter och ungdomar som studerar till kanske ingenjörer.

Det som bland annat uppskattades, enligt Peter Cederholm, var att Stos ytskyddsbeläggning kan fås i många olika ljusa kulörer. Det är viktigt för arkitekter ur estetisk synvinkel.

- Det går bra att pigmentera produkten utan att egenskaperna påverkas, trots att det ofta är en tillsatts. Det är viktigt att exempelvis ljusspridningen inte rubbas när man tillsätter ett pigment.

Sto har nu fått produkten godkänd även som klotterskydd. Det behöver därför inte adderas ett skikt till för att få skyddet mot klotter.

Sedan Nordbygg har Sto Scandinavia fått ett par svenska objekt, bland annat en anläggning med anslutning på tunnel på Västkusten och en tunnel i Stockholm.

Christer Åkerlundh

Artikeln är en del av vårt tema om Ytskydd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078