Transportband från Continental går på högvarv
Förbifarten väster om Stockholm, som är ett av de största infrastrukturprojekten i Sverige just nu, började byggas 2015. Som en till stor del underjordisk förbindelse mellan nord och syd ska den avlasta centrum från genomgående trafik.
När megatunnlar byggs skapas tonvis med bergmassor. Ett antal transportörsystem för bort de utgrävda massorna till de tre tillfälliga hamnar som uppförts för projektet. Bergmassorna transporteras sedan sjövägen till ballastleverantören Jehanders anläggning i Löten utanför Stockholm. Varje dag ankommer upp till fyra fullastade fartyg till Jehanders hamn.
En stor del av bergmassorna återanvänds bland annat i betong för vägbyggnad eller i bostads- eller affärsbyggnader i Stockholm eller närområdet. Därför måste bergmassorna först tvättas, krossas och behandlas i Jehanders anläggning.
- Våra textiltransportband går just nu på högvarv på grund av byggprojektet Förbifart. Banden har visat sig vara extremt pålitliga i projekt över hela världen, säger Daniel Grimes från Continental.
Det kan Niclas Pettersson från Jehander intyga:
- Hittills har omkring sju procent av de totalt 5,5 miljoner ton bergmassor som förväntas komma från tunnelarbetet anlänt. Continentals transportband ger inte bara hög kvalitet och hållbarhet, utan sörjer även för att anläggningarna fungerar friktionsfritt. Service spelar en lika viktig roll som högkvalitativa produkter och system.
Genom ett tätt nätverk finns Continental närvarande som lokal servicepartner och erbjuder sina kunder en helhetslösning – från teknisk rådgivning, planering och ingenjörsdriven utveckling till tillverkning, installation, idrifttagning, underhåll och övervakning av komplexa transportsystem samt transportbands- och komponentleveranser.
- Vi hjälper även till med att byta transportband eller kan vid behov vulkanisera eller reparera dem på plats via lokala samarbetspartner, dygnet runt, säger Daniel Grimes.