Robotar kan sköta inspektion av flygplan
– Vi är bland de första i världen att lyckas med det här, säger George Nikolakopoulos, professor i robotik och automation vid Luleå tekniska universitet.
Luleå tekniska universitet är en av fem parter i projektet CompInnova, ett prestigefyllt Horizon 2020-projekt inom utlysningen Future and Emerging Technologies (FET). Projektets mål är att utveckla en innovativ inspektionsmetod av kompositkarosser på flygplan.
Uppdraget för forskargruppen har varit både futuristiskt och extremt utmanande; att konstruera och utveckla mekanik, elektronik och programvarukomponenter till en vortexrobot, en robot som med hjälp av kontrollerat undertryck kan klättra på ytor även om ytorna är krökta och lutande. Under fältförsök på en fullskalig Boeing 737 på en testanläggning i anslutning till ett brittiskt universitet, uppnådde forskarna näst intill målet.
– Försöken var framgångsrika. Vi testade robotprototypens egenskaper på flygplanets alla olika ytor, även på övergången mellan vinge och själva flygplanskroppen. Det är väldigt svårt att lyckas med den här utmaningen eftersom roboten måste kunna bära en tung nyttolast i förhållande till sin storlek, säger Georgios Andrikopoulos, post dok i reglerteknik och teknisk ledare för projektet.
– I framtiden kommer nyttolasten bestå av sensorer och verktyg för såväl inspektion som reparation, det kan till exempel vara en värmekamera eller en borrmaskin. Roboten måste klara av att förbli på ytan, samtidigt som det utförs invecklade och krävande uppgifter. Vi vill också att roboten ska fungera effektivt ur ett kraftperspektiv, något som skapar spännande reglertekniska utmaningar.
Robotprototypen fäster på alla släta ytor och kan röra sig i alla riktningar. Målsättningen är att göra roboten helt autonom och trådlös så den kan inspektera och identifiera eventuella skador på flygplan. Idag utförs inspektionerna manuellt med en handhållen sensor genom så kallad icke-förstörande testning, man letar helt enkelt efter defekter genom att göra punktmätningar på flygplanskroppen. Dessa inspektioner är både tidskrävande och kostsamma.
– Vår vision är att många robotar ska arbeta tillsammans med inspektion och reparation av flygplan. Tänk om vi kunde skicka upp flera robotar och låt dem arbeta tillsammans, kan både tid och pengar sparas, samtidigt som det kan förbättra säkerheten inom flygindustrin, säger George Nikolakopoulos.
Du kan se roboten i arbete genom att klicka på länken nedan.
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=vLDw2sbT2ds