VEO in på norska marknaden
Avtalet gäller en 112 MW elstation i Egersund vindkraftspark i Södra Norge. Det skräddarsydda avtalet omfattar VEO247-tjänsten för kritiska serviceåtgärder, förebyggande underhåll och periodisk testning av all elektrifierings- och automationsutrustning.
VEO har erbjudit sina service- och underhållstjänster i snart 15 år och skapat många långvariga kundförhållanden i Finland, Storbritannien, Sverige och Tyskland. De längsta avtalen har pågått över tio år.
Avtalet med Norsk Vind Egersund AS är det första i Norge och överhuvudtaget det första med koppling till vindkraft. Egersund vindkraftspark, med 33 verk, driftsattes 2017.
Även om vindparkens underhålls- och reparationsprojekt hanteras från Finland, är det viktigt för Norsk Vind Egersund AS att VEO räknas som en lokal aktör. Tack vare VEOs dotterbolag i Norge, VEO AS, finns bolagets expertis nära till hands ifall det uppstår ett oväntat servicebehov.
Enligt Esa Ala-Honkola, direktör för VEOs Expert Services, är det dock möjligt för varje kund att få snabb respons och hjälp av VEO oberoende av geografiskt läge genom VEOs rådgivnings- och fjärruppkopplingstjänst, samt dygnet-runt felanmälningstjänsten VEO247. Dessa tjänster ingår även i Egersundavtalet.
- För oss är det ytterst viktigt att kunna säkerställa den tekniska funktionen av all kritisk utrustning på de vindkraftsparker där vi är verksamma. I och med avtalet med VEO kan vi känna oss trygga, säger driftsansvariga John Amund Lund på Norsk Vind Energi AS.
Enligt Ala-Honkola ser utsikterna för VEOs Expert Services lovande ut i Norge. Under de senaste åren har VEO med goda resultat levererat elstationer till ett flertal aktörer inom den norska vindkraftsindustrin. Eftersom Egersund vindpark finansierades av en betydande aktör, som även är ansvarig för ett flertal andra påbörjade vindparksprojekt, finns det goda möjligheter för att VEOs expertis behövs också i dem.