Hexagon börjar använda Augmented Reality
De båda företagen ska gemensamt uppnå ett tydligare mätresultat.
Tanken är att ge användare en tydlig visuell bild av mätresultat genom förstärkt verklighet (Augmented Reality, AR).
Augmented Reality (AR) är en kombination av verklighet och digitalt innehåll som sker i realtid. AR adderar ett digitalt lager till det verkliga rummet, där funktionaliteten sedan kan anpassas efter användarens behov.
Softgear erbjuder ett stort antal tjänster som använder sig av den här tekniken.
De har bland annat skapat verklighetstrogna interaktiva utbildningar med hjälp av visuella data. Där kan användare utföra moment som tränar muskelminnet utan att ha en faktisk produkt framför sig.
Tekniken används till exempel i serviceyrken. Där kan användaren genom sin telefon få direkt visuell status på maskiner som behöver servas. Eller så kan de titta in i en industriell maskin för att förstå en avancerad process.
– Det är även ett mycket effektivt säljverktyg, säger Fredrik Jakobsson, ägare av Softgear, enligt ett pressmeddelande.
Hexagon använder sig nu av metoden för att visualisera mätresultat tydligare än någonsin tidigare.
Genom AR-tekniken kan användaren, med hjälp av sin egen smartphone, i realtid se det färdiga mätresultatet projicerat direkt på detaljen.
Avvikelser visas med Hexagons mätmjukvara PC-DMIS tydliga färgkarta.
– Vi är alltid intresserade av att arbeta med den senaste tekniken, och kombinationen av mätteknik och AR har otroligt stor utvecklingspotential, säger Charlotta Swan, marknadskoordinator på Hexagon.
Hexagon kommer att visa lösningen i sin monter vid Elmia Subcontractor nästa vecka. Även Softgear kommer att besöka mässan för att visa sina lösningar inom AR.