Han slår ett slag för drönartekniken
Den 22-23 november är det Underhållsdagarna, två halvdagar om underhåll som arrangeras av U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll, med Svenska Mässan som samarbetspartner. Platsen är precis som förra året konferensanläggningen Skogshem & Wijk, på Lidingö i Stockholm.
Hans Johansson, från Föreningen obemannade luftfartyg Mälardalen, FOLM, ska prata om drönare. Trots att tekniken funnits ett tag nu är det fortfarande få företag som utför uppdrag med drönare själv. De flesta anlitar professionella drönarpiloter.
- Hur lång tid det tar att lära sig navigera själv beror på vilken erfarenhet man har sedan tidigare, om man till exempel har sysslat med modellflyg, förklarar Hans Johansson.
En av de stora fördelarna med drönare är att de kan utrustas med så många olika saker – kameror, IR-sensorer, ultraljudsgivare, gasmätare, med mera. De kan därför användas till alla möjliga inspektioner, inte minst till farliga uppdrag där man helst vill slippa använda människor. Där ser Hans Johansson en av de stora fördelarna med drönartekniken.
- Ett företag tänker börja använda drönare för inspektion av kraftledningar. Ett företag i Eskilstuna tittar på hur man kan använda drönare i nysprängda gruvgångar. Södra Skogsägarna har 47 drönare som de använder till att inspektera skog med, exempelvis för att få en bild av stormskador. Det ger en väldig tidsbesparing.
- Man kan också använda drönare för att detektera minor, undersöka jordlager, hitta vatten eller detektera metangas och koldioxid. I höst ska det bli godkänt att inspektera flygplan med drönare, så man slipper gå runt flygplanet. Där ser man ofantliga besparingsmöjligheter.
FOLM startades i julas av Hans Johansson och två till. Syftet är att få fler att använda drönartekniken, bland annat genom att skapa ett nätverk, förmedla kontakter, samt sprida kunskaper och erfarenheter.
Hans Johansson har jobbat med flygutbildning sedan 1988 och är ansvarig för Västerås trafikflygarutbildning.