Broraset i Italien en viktig påminnelse
Den 14 augusti rasade Morandibron i italienska Genua. Minst 39 personer har konstaterats döda efter raset. Vad som fick den armerade betongbron från 1967 att kollapsa är fortfarande oklart.
En stor del av betongkonstruktionerna i Sverige är också byggda under sextio- och sjuttiotalet. Betong har en begränsad livslängd och kan över tid drabbas av förändringar i hållfastighet. Därför anser Kiwa Inspecta att det behöver utföras fler regelbundna kontroller av betongkonstruktioner i Sverige.
Företaget ser idag ett växande behov av underhåll och renoveringar av betongkonstruktioner som broar, fundament och industrifastigheter.
– Sprickor är vanligt, speciellt i äldre betongkonstruktioner. Men risken för ytterligare sprickbildning kan accelerera över tid om betongen utsätts för förändrade laster eller om miljön kring konstruktionen förändras. Fukt kan tränga in i sprickor, vilket kan leda vidare till korrosion på armeringen eller frostsprängning. Därför är det oerhört viktigt att proaktivt och regelbundet kontrollera äldre konstruktioner, säger Mikael Lorentzon, enhetschef på Kiwa Inspecta Nuclear.
Om armeringen börjar korrodera ökar den i volym. Det leder till spänningar i betongen, vilket i sin tur kan leda till att täckskiktet (betonglagret runt armeringen) spjälkas bort. När armeringen är frilagd ökar korrosionen ytterligare. Vid omfattande korrosionsskador kan armeringen till slut förlora sin bärförmåga – vilket kan leda till att betongkonstruktionen kollapsar.
Alla sprickor är inte lika allvarliga, förklarar Mikael Lorentzon. Beroende på bland annat sprickans utformning och miljön runt omkring kan många betongkonstruktioner fortsätta att användas i många år, trots sprickor. Men för att vara säker på betongens skick måste den kontrolleras regelbundet, i vissa fall tillsammans med mer fördjupade analyser.
Kiwa Inspecta har naturligtvis ett egenintresse av sådana inspektioner. De sysslar just med analys av betongkonstruktioner inom bland annat kärnkraftsindustrin, fastigheter, industri och infrastruktur.
– Vi gjorde nyligen en utredning av en betongplatta till en lastanordning i en hamn. Där hanteras en typ av lera som används inom pappersindustrin. Kunden hade sett att betongplattan till lastanordningen hade spruckit och ville veta om det gick att fortsätta använda konstruktionen i dåvarande skick, eller om något behövde åtgärdas. Utredningen visade att kunden kunde fortsätta använda konstruktionen, men att man på sikt kommer behöva förbättra ytskiktet på den spruckna plattan.
I allmänhet är inspektioner värdeskapande, menar Mikael Lorentzon, genom att skador upptäcks i tid och att det då går att vidta åtgärder i tid. I andra fall får man en bekräftelse på att konstruktionen är säker och fungerar som den ska.