23948sdkhjf

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Frekventa rengöringscykler för maskiner i livsmedelsindustrin begränsar livslängden för standardlager. NSK menar att deras MO-lager, Molded Oil, är ett lämpligare val, eftersom dessa lager förhindrar penetrering av vatten och förorening. De berättar om en kund de har hjälpt.

Det var en brittisk livsmedelsproducent som kunnde trefaldiga livslängden på sina transportlager tack var MO-lager. Företagets standardmässiga spårkullager, som användes i ett sjuspårs transportsystem, varade bara fyra månader på grund av vatten som hade sipprat in i lagren under daglig rengöring. Dessa lagerfel resulterade i dyrt underhållsarbete och skada på tillhörande utrustning, inklusive transportband.

För varje lagerutbyte var det nödvändigt att planera ett stillestånd på 14 timmar, med två tekniker upptagna i tolv timmar för att utföra nödvändigt byte och installation. Att byta lagren tre gånger per år innebar byte av totalt 84 lager, vilket medförde stora underhållskostnader och framkallade överdrivet långa och frekventa maskinstopp.

Producenten bad NSK inspektera lagren och miljöförhållandena. Som en del av NSK:s AIP-program (Value Added Program) genomförde NSK:s tekniker en grundlig utredning av tillämpning och lageranalys som visade att det var inträngande vatten orsakade lagerhaverierna.

Rekommendationen blev att ersätta lagren med smorda MO-lager tillverkade av rostfritt stål, med DU-tätningar på båda sidor. Dessa lager är, enligt NSK, idealiska för tillämpningar som är i frekvent och stark kontakt med vatten.

Smörjmedlet i MO-lager försluts varaktigt i ett stabilt bärarmedium, nämligen ett oljeimpregnerat polyofinharts. Denna typ av smörjmedel kan inte tvättas bort med ånga eller vätskor och förhindrar att föroreningar kommer in i lagret. Eftersom bärarmediet släpper ut smörjmedlet långsamt, hålls dessutom tillräcklig smörjning under en lång driftstid.

En annan fördel är att driftsmiljön förblir ren eftersom inget fett kan läcka ut och det behövs inte heller någon påfyllning av smörjmedel. DU-tätningarna på båda sidorna spelar också en roll när det gäller att förlänga lagrets livslängd under svåra driftsförhållanden.

Som en följd av förändringen har transportörens livslängd trefaldigats och stigit från 3 till 12 månader, uppger NSK. I sin tur har underhållskostnaderna för lager, inklusive systemstopp, minskat med 52 203 euro per år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085