Helautomatisk gruvtransport ger ökad säkerhet och effektivitet
Safer, som är ett kompetenscenter för trafiksäkerhet bland annat inom industri, startar ett nytt projekt inom forskningsområdet Olycksförebyggande system vid namn ”Auto pilot site to plant”. Syftet med projektet är att bygga ett säkert och effektivt helautomatiskt transportsystem som har möjlighet att fungera i trånga utrymmen, som till exempel en gruva.
Materialet från gruvan kommer därmed kunna transporteras utan en förare i fordonet hela vägen från brytningen i gruvan till anrikningsverket. Systemet ska kunna fungera både med och utan stöd från olika infrastruktursystem, såsom GPS, WiFi och 4G. Fördelen med automatiserade fordon inom gruvnäringen är flera, dels blir arbetsmiljön säkrare och dels kan arbetet utföras effektivare.
Inom projektet planerar man att utveckla två olika transportsystem av förarlösa lastvagnar, som båda ger en hög trafiksäkerhet och för gruvverksamheten optimerad användning av fordonen. Infrastrukturen i gruvområdet kommer till viss del att anpassas till fordonen.
Det ena av de båda autonoma fordonen kommer att transportera malm från brytningsrummen nere i gruvan upp till ytan. Malmen transporteras därefter från omlastningsplanen vid gruvan till anrikningsverket av det andra fordonet, en förarlös dragvagn med tillhörande släp. Transporterna övervakas via ett trafikledningssystem.
Projektet tror sig kunna leverera fler, och bättre tekniker för fordons automatisering, samt ny kunskap kring vad som krävs för att uppnå trafiksäkerhet för effektiva transportlösningar för gruvnäringen. I projektet kommer man att ta fram ett första förslag på ett allmänt gränssnitt mellan olika delar av systemet.
Det ger också framtida möjligheter till samarbeten, både forskning och utveckling utanför den nu bildade projektgruppen. Ytterligare arbete kommer att krävas för att industrialisera den utvecklade tekniken. Projektet är finansierat av Vinnova och leds av AB Volvo.