23948sdkhjf

Het underhållsbransch lockade rekordpublik till Underhållsmässan

Det blev rejäl uppslutning bakom årets Underhållsmässa som åter ökade kraftigt, både på besökar- och utställarsidan. Det visar att industriellt underhåll aldrig har varit hetare än nu.

11 973 besök noterades på Underhållsmässan 2018 på Svenska Mässan, som avslutades i fredags. Det innebär en ökning med +10 procent mot föregående mässa 2016 (10 876 besök) och med +31 procent jämfört med mässan 2014 (9 153 besök).

Trenden är lika stark på utställarsidan: årets mässa samlade 334 utställande företag mot 273 utställare 2016 och 238 utställare 2014.

Även sett till nettoytan har mässan ökat kraftigt: i år täcktes 8 950 kvadratmeter av montrar, mot 7 700 kvm 2016 och 7 586 kvm 2014.

– De starka siffrorna visar det ökade medvetandet för underhållets alltmer centrala betydelse för produktionen. I den generationsväxling svensk industri är mitt uppe i har smart, dataanlyserat underhåll blivit en nyckelfråga. Från mässans sida har vi, i nära samarbete med branschen, lyckats fånga och stödja den utvecklingen, säger Anna Jarnö som är affärsansvarig för Underhållsmässan.

På årets mässa presenterades bland annat ett helt nytt område, Digital Solutions Area, ihop med Chalmers och Smarta Fabriken.

– Vi har lyckats få en ny bredd på mässan t ex genom initiativ som Maintenance Summit, ett välbesökt tvådagarsseminarium för beslutsfattare, och genom en nätverksträff för tjejer inom industrin. Detsamma gäller nya samarbeten inom skydd och säkerhet, där vi jobbat ihop med IF Metall och NSA och bl a skapat ett mycket uppskattat heldagsseminarium för skyddsombud, säger säger Anna.

Seminariesatsningen var, totalt sett, större än någonsin på årets mässa.

– Intresset var enormt för de aktuella och branschinriktade ämnen som togs upp. Det var ofta fullsatt, konstaterar Anna.

Vad säger mässbesökarna?

Alrik Danielson, koncernchef, SKF – talare på Maintenance Summit

”När våra produktionssystem blir alltmer automatiserade och komplicerade öppnas fantastiska möjligheter att skapa effektivitet och konkurrenskraft, här i Sverige till exempel. Men då måste ju maskinerna gå, som schweiziska ur. Det är bara ett riktigt bra underhåll som kan få det att hända. Därför tror jag att det nästan viktigaste vi kan göra just nu är att satsa på underhåll. Man får inte se underhåll som en sidoavdelning, utan som en central del av produktionen. Först då kan vi nå de här fantastiska resultaten. Vi måste samla våra krafter och till den här mässan kommer ju alla som är intresserade av underhåll. Då kan vi få ett genomslag, både för teknologin och för att höja underhållets status. Därför tycker jag att Underhållsmässan är en så bra mötesplats.”

Daniel Akenine, teknikchef, Microsoft Sverige – talare på Maintenance Summit

”Alla företag är sårbara för cyberattacker och många har inte tillräcklig digital kompetens för att skydda sig. Det vi sett de senaste åren är att styrkan i DDoS-attackerna blivit exceptionellt stor. För att skydda sig måste man först förstå hotbilden och förbereda sig mot den. Jag tycker det var ett bra tillfälle att tala om det här på Maintenance Summit. Det här är en bransch med ett väldigt stort ansvar för framtidens infrastruktur och när man exponerar många funktioner ut mot internet då blir man också en del av attacksektorn.”

Torsten Ekström, VD, Riksorganisationen Svenskt Underhåll

”De nya initiativen på Underhållsmässan 2018, inte minst Maintenance Summit, blev en fullträff. Väldigt hög nivå på föreläsarna, väldigt inspirerande. Responsen har varit superbra. Själv hade jag förmånen att få dela ut priset till Årets underhållsledare, som blev Jimmy Öberg på Kopparbergs Bryggerier. Med de framgångsrika resultat man nått inom underhållsorganisationen, med ökad tillgänglighet och ökad effektivitet, blev valet ganska enkelt till slut.”

Joakim Müller, key account manager, Preem - utställare

”Årets Underhåll var den bästa på flera år. För oss handlar mässan framförallt om att synas, stärka kundrelationer och att sprida varumärket. Vi har upplevt ett stort intresse för våra produktnyheter inom smörjmedel, men också för mervärden som logistik, närhet till kunderna och leveranssäkerhet.”

Jonathan Granung, kundansvarig, IFM Electronic - utställare

”Vårt företag satsar mycket på förebyggande underhåll. Historiskt är vi stora när det gäller mätteknik och sensorer av olika slag. Men på årets mässa har vi visat att vi kan hjälpa kunder att ha koll på sin process genom att koppla upp produkter, ta hand om informationen och visualisera det på ett smidigt sätt. Intresset har varit stort, vi har fått många leads och är väldigt nöjda”.

Carola Bender, kontorschef, Tools Sverige - utställare

”Årets mässa var ett stort steg framåt. Vi har haft fler besökare än för två år sedan, delvis har vi bidragit själva genom att bussa hit kunder som vi haft montervisningar med. Även vår satsning på afterwork – då vi bjuder på mat, dryck och underhållning i montern – har blivit enormt lyckad, med runt 1 200 unika gäster. I år har vi profilerat hälsa, miljö och säkerhet och har märkt ett ökat intresse för våra digitala lösningar.”

Richard Edberg, key account manager, 3M Svenska AB - utställare

”Vi har varit med på många mässor på olika ställen, men aldrig tidigare på Underhåll. Vi fick tips från våra återförsäljare, som också ställer ut på mässan, om att vara med här. Det blev hellyckat! Under mässan slussade de många slutkunder vidare till oss för ingående samtal kring personlig skyddsutrustning, t ex hörselskydd som vi är världsledande på. Det var också ett stort intresse för våra fallskydd. Vi kommer att vara med på nästa Underhåll 2020 och då snackar vi om att ha en dubbelt så stor monter.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11