Elektrifierar autonoma bussar
ABB deltar i projektet tillsammans med Volvo Bussar. Kunden är Nanyang Technological University, NTU, i Singapore.
-Vi ser ett snabbt växande intresse av både autonoma och eldrivna fordon i städer runt om i världen. Tillsammans med NTU, ett av världens ledande tekniska universitet, ABB och SMRT – Singapores främsta multimodala leverantör av landtransporter – har vi nu en möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden i en storstad, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.
Snabbladdsystemet HVC 300P levererar 300 kW likström och kan ladda ett batteri på tre till sex minuter. Systemet bygger på OppCharge, ett öppet gränssnitt för likströmsladdning av elbussar, som nu används i Singapore och Stillahavsområdet. Med hjälp av en strömavtagare som är monterad på laddinfrastrukturen kan bussarna laddas vid slutstationen utan att detta påverkar den normala busstrafiken på rutten.
Systemet laddar två helt eldrivna 12-metersbussar av typen Volvo 7900 och Volvo kommer tillsammans med NTU att bygga den förarlösa lösningen på Volvos plattform. Detta är Volvos första förarlösa tillämpning inom kollektivtrafik efter tidigare framgångar vad gäller autonom teknologi inom gruvdrift, stenbrott samt sophämtning.
-ABB har länge legat i framkanten när det gäller att utveckla grönare lösningar. I och med det här projektet bekräftar vi våra intentioner att utveckla elfordonsbranschen i Stillahavsområdet. Våra elladdsystem banar tillsammans med vår molnbaserade uppkopplade plattform ABB Ability™ vägen för att fordon ska bli renare, effektivare och mer kostnadseffektiva än någonsin tidigare, säger Tarak Mehta, chef för ABB:s division Electrification Products.
ABB ska leverera den första av de båda snabbladdarna HVC 300P i slutet av 2018. De förarlösa elbussarna levereras i början av 2019.